رسانه ايران - آخرين عناوين خارجی زبان :: rss_full_edition http://rasanehiran.com/vsnbu9qbphe2r.iur.html Mon, 20 Feb 2017 09:45:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://rasanehiran.com/skins/default/fa/fa_default_fa_default_menu_title_11_95/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری تحليلی رسانه ايران http://rasanehiran.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری تحليلی رسانه ايران آزاد است. Mon, 20 Feb 2017 09:45:59 GMT خارجی زبان 60 وقتی علینژاد در واکنش به حضور با حجاب «اولین دولت فمنیست» در تهران، خواستار تحریم ایران از مجامع جهانی می شود http://rasanehiran.com/vdcayone.49noi15kk4.html سفر استفان لوون نخست وزیر سوئد به ایران و پیش بینی از احتمال همکاری بانک های سوئدی با ایران در دوران پسابرجام، و همچنین افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور به ظرفیت قبل از تحریم ها، از جمله بخشی از دستاوردهای سفر هیئت بلندپایه سوئدی به ایران است.اما جدای از بحث سفر سیاسی-اقتصادی مقام های سوئدی به ایران، موضوع هیئت دولت زنانه سوئد، یکی از حواشی دیدارهای اخیر بود که بحث های مختلفی به همراه داشت. با این حال مسیح علینژاد (فعال ضدحجاب) که بارها از ورزشکاران ، سیاستمداران و توریست های زن غیرمسلمان، خواسته تا برای اعتراض به قانون حجاب در ایران، حضور در ایران را تحریم و بایکوت کنند، پس از انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به حضور با حجاب هیئت مقامات زن سوئدی در تهران، با انتشار پیام و عکس های مختلف به زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی، در پی برانگیختن توجهات جهانی علیه ایران بود.همین موضوع باعث شد تا سازمان یو ان واچ (UN Watch)[دیده بان ملل متحد]، با صدور بیانیه ای به حجاب گذاشتن وزرای زن کابینه کشوری که خود را نخستین کابینه "فمنیست " جهان معرفی کرده، اعتراض کرده است.«پیاده روی شرم آور: اولین دولت فمنیست با حجاب در ایران»طبق اطلاعات سایت سازمان یو ان واچ (UN Watch)، این موسسه مستقر در ژنو به قصد مقابله با قطعنامه های سازمان ملل بر ضد اسراییل تاسیس شده است.[اینجا بخوانید]در این بیانیه با ظالمانه و ناعادلانه خواندن قانون حجاب اجباری در ایران، تمکین وزرای زن سوئدی به این قانون را مغایر با تعهد نخستین کابینه فمنیست جهان در ترویج حقوق زنان دانسته است.جالب آنکه در ادامه این بیانیه، فیلم مربوط به سخنرانی مسیح علینژاد (فعال ضدحجاب) در پارلمان اروپا نیز برای تایید ضمیمه شده است.لازم به ذکر است، هیات سوئدی تفاهم نامه‌هایی نیزدرباره حقوق و وضع زنان با ایران امضا کرده است.// ]]> رسانه ایران خارجی زبان Mon, 13 Feb 2017 10:44:57 GMT http://rasanehiran.com/vdcayone.49noi15kk4.html رد وبدل اتهامات میان رسانه های روسی و انگلیسی افزایش یافته http://rasanehiran.com/vdcgqy9w.ak9yn4prra.html رقابت های رسانه ای میان رسانه های روسی و انگلیسی بالا گرفته و رفته رفته تحت تاثیر سیاست های کشورهای روسیه و انگلیس تبدیل به تنش های جدی می گردد.به گزارش رسانه ایران، افزایش تنش ها میان دو کشور روسیه و انگلیس به رسانه های این دو کشور نیز سرایت کرده و باعث درگرفتن جدالی جدی میان آنها شده است.در حالی که رسانه های انگلیس در همراهی با دولت ترزا می، نخست وزیر این کشور، روسیه هراسی را به عنوان یکی از سیاست های اصلی خود پیش می برند، رسانه های روسی نیز اقدامات ضد رسانه ای انگلیس را مردود می دانند.به تازگی سه رسانه بزرگ انگلیس، شبکه BBC و روزنامه های تایمز و ایندیپندنت، از سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای مقابله با رسانه های روسی درخواست کمک کرده و چندین مرتبه این خبرگزاری های روس را به تبلیغات متهم کرده اند. بخش فارسی سایت خبری اسپوتنیک با اعلام این خبر، نوشت که این رسانه های انگلیسی دلایل مستندی برای اثبات ادعای خود نیاورده اند.بر اساس ادعای رسانه های انگلیسی، گویا خبرگزاری روسی ریانووستی در اخبار خود به وقوع تقلب در انتخابات اسکاتلند اشاره کرده است. همچنین رسانه های انگلیس طرح شدن مساله تقلب در انتخابات اسکاتلند را به رای گیری در فضای مخاطبان رسانه ای گذاشتند که در نهایت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر آن را امضا کردند.با این حال گفته شده که خبرگزاری ریانووستی اظهارنظر یک ناظر روس درباره تخلف در جریان برگزاری همه پرسی و فشار لندن را بیان کرده، اما درباره تقلب هیچ صحبتی درمیان نبوده است.اوئان لونگست، نماینده ناتو، گفته که رسانه هایی همچون اسپوتنیک بخشی از ماشین تبلیغات کرملین هستند و سعی دارند از اطلاعات به نفع مسایل سیاسی یا نظامی استفاده کنند.در پاسخ، نیکلای گروشکوف، سردبیر اسپوتنیک در امریکا و روزنامه نگار سابق BBC، این اتهامات را ناعادلانه خواند.پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اسکاتلند تلاش دارد برای استقلال خود از انگلیس یک همه پرسی برگزار کند. ]]> خارجی زبان Sun, 12 Feb 2017 18:34:10 GMT http://rasanehiran.com/vdcgqy9w.ak9yn4prra.html جنگ نیابتی انگلیس و روسیه در BBC و اسپوتنیک http://rasanehiran.com/vdcdnn0s.yt0no6a22y.html پس از حدس و گمان های مطرح شده درباره، حضور سازمان رسانه ای روسی «پراودا» در اسکاتلند که پیش بینی می شد با هدف تاثیرگذاری برروند همه پرسی «استقلال اسکاتلند از بریتانیا»، شروع به کار می کند، جنگ سردی میان BBC و رسانه های دولتی روسی در حال شکل گیری است.[اینجا بخوانید]«اسپوتنیک» نام یک رسانه دولتی روسیه است که از خبرگزاری ریانووستی این کشور منشعب شده.به گزارش رسانه ایران، در همین راستا، اخیرا، BBC با انتشار ادعای ناتو مبنی بر «انتشار اخبار دروغ توسط اسپوتنیک»، این رسانه روسی را به جعل اخبار متهم کرده است.BBC  در این باره می نویسد: «سخنگوی پیمان ناتو گفته است اسپوتنیک، که رسانه‌ مورد حمایت دولت روسیه است "اخبار نادرست و تئوری‌های توطئه" منتشر می‌کند».اونا لونگسکو، سخنگوی ناتو به بی‌بی‌سی گفته است اسپوتنیک به عنوان بخشی از ماشین تبلیغاتی روسیه، از اطلاعات برای مقاصد سیاسی و نظامی استفاده می‌کند. او گفته است که «از این اطلاعات نه برای قانع کردن مردم بلکه برای سردرگم کردن آنها و نه برای ارائه دیدگاه متفاوت و جایگزین بلکه برای ایجاد شکاف در افکار عمومی استفاده می‌شود.»به ادعای BBC نام اسپوتنیک ماه پیش در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ذکر شده بود.در مقابل اما اسپوتنیک مدعی است که «سه رسانه بزرگ بریتانیا – کانال بی بی سی، تایمز و ایندیپندنت، از ناتو درخواست کمک کرده» تا علیه این خبرگزاری تبلیغات کنند.همچنین اسپوتینک در واکنش به اتهام جعل اخبار دروغ می نویسد: «اعتراض دیگر این رسانه ها بر این است که گویا خبرگزاری ریانوستی در اخبار خود نسبت به وقوع تقلب در انتخابات اسکاتلند اشاره کرده و رسانه های مذکور این موضوع را به رای گیری عمومی در فضای رسانه ای گذاشته اند و در نهایت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر زیر آن را امضا کردند. این در حالی است که خبرگزاری ریانوستی اظهار نظر یک ناظر روس درباره تخلف در جریان برگزاری همه پرسی و فشار لندن را بیان کرده، اما درباره تقلب هیچ صحبتی درمیان نبوده است.»همزمانی تاسیس رسانه های روسی در اسکاتلند با همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا و ادعاهای این سایت مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات اسکاتلند بی شباهت با تاسیس تلویزیون BBC فارسی چند ماه قبل از انتخابات 88 و پمپاژ ادعای تقلب در انتخابات، نیست!به نظر می رسد موضع گیری BBC علیه حضور رسانه های روسی در بریتانیا به همین دلیل است. ]]> خارجی زبان Sun, 12 Feb 2017 14:41:11 GMT http://rasanehiran.com/vdcdnn0s.yt0no6a22y.html بهنود: مراسم تشییع هاشمی قدرت نمایی نظام است http://rasanehiran.com/vdcjvxet.uqehtzsffu.html مسعود بهنود کارمند شبکه خبری بی بی سی اعتراف کرد تشییع جنازه آقای هاشمی برای جمهوری اسلامی قدرت نمایی بود.به گزارش رسانه ایران؛ این روزنامه نگار ساکن لندن در صفحه توئیتر منسوب به خود حضور فراگیر مردم در مراسم تشییع را یک بازی برد-برد برای جمهوری اسلامی دانست که حاصل آزادی و امنیت در ایران است.بهنود با بیان این که چه بخواهیم و چه نخواهیم سه شنبه [مراسم تشییع] یک قدرت نمایی برای نظام است نوشت:« حالا میتوان برای ارامش و اصلاحات فرصت آفرید.»پیشتر اظهارات بهنود، در افشای راهبرد انتخاباتی اپوزیسیون در انتخابات سال96 که بر مبنای هجمه علیه قوه قضائیه و ایجاد دو قطبی دولت-قوه قضائیه خبر ساز شده بود.بهنود در توئیتی دیگر به هواداران خود توصیه کرده است که سخنان دکتر عبدالکریم سروش درباره هاشمی را گوش نمایند. سروش در این سخنرانی که بعد از درگذشت آقای هاشمی ایراد شده است به هاشمی توهین کرده است. وی ایشان را متهم کرده است که ولایت فقیه را قبول ندارد! بهنود سخنان وی را منصفانه قلمداد کرد.آیت الله خامنه ای بر پیکر حجت الاسلام و المسلمین هاشمی نماز میت را خواند. ]]> خارجی زبان Sat, 14 Jan 2017 09:41:01 GMT http://rasanehiran.com/vdcjvxet.uqehtzsffu.html بازتاب درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های جهان http://rasanehiran.com/vdchiknx.23nwvdftt2.html خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، بلافاصله به خبر اول اغلب رسانه های جهان بدل شد.به گزارش رسانه ایران، عصر روز یکشنبه، 19 دی، آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل ایست قلبی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بلافاصله به تیتر اول رسانه های جهان تبدیل شد. همچنین هشتگ #هاشمی_رفسنجانی، دومین ترند برتر توئیتر شد.در این فاصله کوتاه، بسیاری از رسانه ها تحلیل های متعددی درباره آیت الله هاشمی منتشر کردند.گفتنی است مراسم تشییع و خاکسپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و انتظار می رود با بدرقه جمعیت زیاد مردم ایران همراه باشد. ]]> خارجی زبان Mon, 09 Jan 2017 17:24:23 GMT http://rasanehiran.com/vdchiknx.23nwvdftt2.html از شرق تا غرب؛ جهان به مرگ آیت الله هاشمی واکنش نشان داد http://rasanehiran.com/vdcfxjdm.w6d1xagiiw.html از شب گذشته و در پی انتشار خبر فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، علاوه بر رسانه های داخلی در ایران، تقریبا همه رسانه های مهم و اثرگذار در سرتاسر جهان، این خبر را در صدر خروجی اخبار خود قرار دادند. این موضوع در کنار پیام های تسلیت از سوی کشورهای مختلف و سران و سیاستمداران این کشورها، نشان می دهد که فقدان چهره اثرگذار هاشمی رفسنجانی در سیاست ایران، مسأله ای اساسی و بسیار مهم نه تنها برای ایران، بلکه برای جهان پیرامون ایران نیز بوده است.به گزارش «تابناک»؛ در پی فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی،  از شب گذشته تا کنون، رسانه های مختلف خبری در سراسر جهان، به سرعت این خبر را پوشش داده و برخی رسانه های معتبر نیز اقدام به انتشار مطالبی در مورد افکار، روحیات، شخصیت و سوابق سیاسی و عملیاتی وی کرده اند.پیام های تسلیت از سوی سران کشورهای دور و نزدیک از همان ساعات اولیه انتشار خبر فوت ایشان در شبکه های اجتماعی و کانال های رسمی منتشر شد و حتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای رسمی به این خبر و این اتفاق واکنش نشان داد.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده بود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «شخصیتی برجسته» در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ «ما به خانواده و عزیزان ایشان تسلیت می‌گوییم».همچنین خلیفه بن‌زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات عربی متحده، با ارسال تلگرافی به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، درگذشت آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. محمد‌ بن‌ راشد آل‌ مکتوم معاون رئیس دولت امارات و حاکم دوبی و نیز محمد‌ بن‌ زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح نیز با ارسال تلگراف‌های مشابه به روحانی درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفتند.در همین حال، رسانه های غربی و آمریکایی نیز از شب گذشته تا کنون، اقدام به پوشش وسیع خبر فوت آیت الله هاشمی کرده و برخی از آنها در مطالبی تحلیلی، فقدان ایشان در سیاست ایران را به بررسی کشانده اند. روزنامه انگلیسی گاردین جزو نخستین رسانه‌های انگلیسی بود که خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد. این روزنامه انگلیسی نوشت: هاشمی رفسنجانی دومین شخصیت سیاسی ایران بود و از وی به عنوان یکی از پایه‌گذاران انقلاب اسلامی ایران نام برد. این روزنامه درگذشت آیت الله رفسنجانی را ضربه‌ای برای حسن روحانی دانست.خبرگزاری بی بی سی نیز با اشاره به روابط نزدیک روحانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی، وی را مشاور و آموزگاری برای حسن روحانی دانست؛ شخصیتی که تأثیر بسزایی در توسعه برنامه هسته ای و توافق هسته ای داشت.فایننشیال تایمز نیز در مطلبی که پیرامون این موضوع منتشر کرده، به مسأله هسته ای ایران اشاره ای واضح دارد و نوشته است: رفسنجانی به عنوان ناجی ایران در دوران بحرانی شناخته می‌شود، چراکه تلاش کرد ایران به توافق هسته‌ای برسد و جلوی وقوع جنگ را بگیرد. این روزنامه پیش‌بینی کرد با درگذشت هاشمی رفسنجانی، درگیری‌ قدرت میان اصلاح طلبان و اصول‌گرایان شدت می یابد.شبکه خبری اسکای نیوز با نقل قول از یک مقام ایرانی نوشت: رفسنجانی مدیری لایق و سیاست‌مداری کارکشته بود که مرگش می‌تواند به حسن روحانی که برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری ایران تلاش می‌کند، ضربه بزند.در همین حال، رسانه های آمریکایی نیز خبر فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به شکلی وسیع پوشش داده اند؛ از جمله نیویورک تایمز در مطلبی به قلم توماس اردبرینک، ستون نویس مشهور این نشریه نوشت: هاشمی رفسنجانی آنقدر بزرگ بود که اصولگرایان محافظه کار نتوانند وی را حاشیه نشین کنند. اکنون او ناگهانی درگذشته است و کسی به اندازه او تأثیرگذار پیدا نمی شود که پا جای پایش بگذارد. این روزنامه ادامه داده است: با مرگ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، دسته جات و گرو‌ه‌های سیاسی ایران فورا متوجه شدند که فضای مانور اصلاح‌طلبان به طرز چشمگیری کاهش یافت.سی ان ان در مطلبی در همین موضوع نوشته است: رفسنجانی که دو بار از 1989 تا 1997 رئیس‌جمهور بود، همچنان شخصیتی تأثیرگذار در سیاست ایران بود. در سراسر شغل سیاسی اش، این گونه دیده شده که رئیس‌جمهور اسبق به دنبال مجرایی برای روابط بهتر با غرب بود.در همین حال، لس آنجلس تایمز نیز در مطلب مشابهی بیان کرده است: مرگ رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران می‌تواند ضربه‌ای به میانه روها باشد. مرگ علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق، صدای یکی از قوی ترین متحدان میانه‌روها در تهران را خاموش کرده و محتمل است که دست محافظه‌کاران را در انتخابات آینده ریاست جمهوری تقویت کند.اما شاید یکی از مفصل ترین تحلیل ها پیرامون مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، مربوط به روزنامه واشنگتن پست باشد. این روزنامه در تحلیل خود آورده است: رفسنجانی یکی از بنیانگذاران انقلاب اسلامی ایران و همراه و کمک کار آیت‌الله روح الله خمینی، رهبر انقلاب سال 1979 بود. او در مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا در دهه 1980 که به رسوایی ایران کنترا منجر شد، نقش و مداخله داشت. چنین مذاکراتی، یکی از چندین تلاش های رفسنجانی برای یافتن راهی برای ترمیم روابط با واشنگتن بود.واشنگتن پست ادامه داده است: علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران یکی از تأثیرگذارترین شخصیت ها در ایران از زمان انقلاب اسلامی و نیروی پیش برنده برای اصلاحات بود. رفسنجانی نقشی کلیدی در انتخاب روحانی و همچنین پیشتازی او در انتخابات پارلمانی ایفا کرد. غیبت او همچنین می‌تواند روی انتخابات ریاست جمهوری ماه می که در آن حسن روحانی عملگرا به دنبال انتخاب مجدد است، اثر بگذارد. آنچه مشخص است، اینکه فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی از دید بسیاری از رسانه های خارجی به ویژه غربی یک عامل مؤثر در سیاست ایران است. اغلب این نشریه ها و رسانه ها ایشان را فردی میانه رو، عملگرا و در مقابل تندروها تفسیر و تعبیر کرده اند و آنچه می توان دریافت این است که مرگ آیت الله از دید بسیاری از این رسانه ها به معنی فقدانی یکی از مهمترین چهره های میانه رو و متعادل در ایران است. ]]> خارجی زبان Mon, 09 Jan 2017 11:16:07 GMT http://rasanehiran.com/vdcfxjdm.w6d1xagiiw.html عکس یادگاری دکتر BBC با تروریست های سوری http://rasanehiran.com/vdcdks0s.yt0no6a22y.html به گزارش رسانه ایران، معمولا تصاویر و فیلم هایی که از طرف رسانه های فارسی زبان، برای پوشش اخبار جنگ سوریه مخابره می شود، سعی می کند تا با معروفی نیروهای تروریستی با عناوین «مخالفان میانه رو»، «ارتش آزاد سوریه»، «اپوزیسیون سوری» و ... به جنایت های این گروه ها مشروعیت ببخشد.به عنوان نمونه شبکه BBC چه در بخش جهانی و چه در بخش فارسی و عربی، با پخش گزارش های مربوط به حضور و همراهی «فعالان حقوق بشر» و  «پزشکان بی طرف» با شورشی های مخالف اسد به دنبال توجیه و تئوریزه کردن گروه های تروریستی است.به عنوان مثال، دکتر حمزه الخطیب یکی از پزشکانی است که در گزارشات BBC، به عنوان «رییس بیمارستان شرق حلب» و یا «جراح عمومی» بی طرف در ماجرای جنگ سوریه معرفی شده، و با محور قرار دادن صحبت های این «پزشک بی طرف»، تمام جنایت های جنگ سوریه بر سر حکومت بشار اسد تمام می شود.اما تنها یک جستجوی ساده در شبکه های اجتماعی لازم است تا مشخص شود که دکتری که BBC با او مصاحبه می کند؛ خود یکی از حامیان گروهک تروریستی نورالدین زنکی می باشد که چند ماه پیش سر یک کودک فلسطینی را بریدند.لازم به ذکر است که همین تروریست ها، در زمان بازپسگیری شرق حلب توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، در شبکه های اجتماعی و رسانه  خارجی، از سازمان های حقوق بشری درخواست کمک کرده بودند.[اینجا بخوانید] ]]> خارجی زبان Wed, 04 Jan 2017 07:34:59 GMT http://rasanehiran.com/vdcdks0s.yt0no6a22y.html قتل یک دیپلمات دیگر روسی ساعاتی پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه http://rasanehiran.com/vdcb58bf.rhb9zpiuur.html تنها ساعاتی پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه، جسد یک دیپلمات روسی در خانه اش یافت شد.به گزارش رسانه ایران، جسد «پیتر پولشیکوف» 56 ساله که با شلیک گلوله ای در سرش به قتل رسیده، در خانه اش در مسکو پیدا شده است.پیتر پولشیکوف یک دیپلمات ارشد روس بوده است.روز گذشته نیز، سفیر روسیه در ترکیه با شلیک گلوله توسط یک مامور پلیس ترکیه که فریاد می زد «حلب را فراموش نکنید» ترور شد و به قتل رسید.رسانه های روسیه، «آندره کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه را مرتبط با شکست تروریست ها در حلب دانسته اند. ]]> خارجی زبان Tue, 20 Dec 2016 10:48:44 GMT http://rasanehiran.com/vdcb58bf.rhb9zpiuur.html گاردین: عربستان از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس علیه یمن استفاده کرده http://rasanehiran.com/vdcc0sq1.2bqoe8laa2.html روزنامه گاردین روز دوشنبه 29 آذر نوشت که نتایج بررسی و تحقیقات صورت گرفته توسط دولت انگلیس نشان می دهد که عربستان و متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس در جریان حملات هوایی در یمن استفاده کرده اند.به گزارش رسانه ایران، روزنامه گاردین نوشته که تحقیقات صورت گرفته توسط دولت انگلیس، تأکیدی بر گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های گروهی در مورد استفاده از بمب‌های خوشه ای توسط عربستان و متحدانش در جنگ یمن است.به نوشته گاردین، «مایکل فالون»، وزیر دفاع انگلیس، تجزیه‌ و تحلیل‌های صورت گرفته توسط منابع دولتی که حاکی از استفاده عربستان و سایر متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای در جریان درگیری‌ها در یمن است، را دیده و از آن باخبر است. آقای فالون از جمله وزرای انگلیسی است که در حدود یک ماه پیش در جریان این تحقیق رسمی قرار گرفته.پیشتر در اوایل خردادماه، سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با افشای استفاده عربستان و متحدانش از بمب های خوشه ای در جنگ یمن، هشدار داده بود وجود بمب های خوشه ای منفجره نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان های مین» تبدیل کرده است. این سازمان اعلام کرده بود که در جریان ماموریتش در شمال یمن، به اسنادی درباره استفاده عربستان و سایر کشورهای متحدش از بمب های ممنوع شده خوشه ای ساخت امریکا، انگلیس و برزیل در جنگ یمن دست یافته است.کاربرد بمب های خوشه ای بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه ای مصوب سال ۲۰۰۸ ممنوع بوده و تاکنون ۱۰۸ کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و در حدود ۱۰۰ کشور آن را به تصویب رسانده اند. انگلیس نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی با تصویب کنوانسیون ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای، اقدام به نابود کردن ذخایر این گونه بمب ها کرده است.اکنون سازمان عفو بین الملل، خواهان انجام تحقیقات مستقل در این مورد است که آیا فروش این بمب های ممنوعه ناقض قوانین انگلیس بوده یا نه.انگلیس در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، مقادیر زیادی از بمب های خوشه ای به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته. «مارک گلدرینگ»، مدیر اجرایی گروه «آکسفام»، نیز در اوایل خردادماه گذشته در بیانیه‌ای گفته بود انگلیس به آتش جنگ بیرحمانه در یمن با تامین تسلیحات عربستان سعودی، دامن می زند. آقای گولدرینگ با اشاره به گزارش عفو بین الملل درباره استفاده عربستان از بمب های خوشه ای علیه غیر نظامیان یمنی اعلام کرد، در این گزارش شواهدی ارائه شده که نشان می دهد عربستان سعودی از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس از نوع بی ال — ۷۵۵، علیه غیرنظامیان حوثی در یمن استفاده کرده است. مدیر اجرایی اکسفام تاکید کرد:‌ «این گزارش بر یک واقعیت ساده تاکید دارد؛ اینکه فروش های تسلیحاتی انگلیس به عربستان سعودی و حمایت های فنی نظامی لندن از ریاض، موجب تشدید جنگ بیرحمانه سعودی ها در یمن شده است.»به تازگی کمیته‌های تجارت و توسعه بین‌الملل مجلس عوام انگلیس درخواست کرده بودند تا زمان روشن شدن تحقیقات سازمان ملل در مورد اتهام وارده شده به عربستان سعودی در مورد اعمال جنایت جنگی در یمن، فروش سلاح به این کشور به حالت تعلیق درآید. دولت انگلیس در پاسخ رسمی به درخواست کمیته‌های مجلس عوام گفته بود که با این توصیه مخالف است.در پاسخ دولت انگلیس به مجلس عوام که به امضای بوریس جانسون (وزیر خارجه)، لیام فاکس (وزیر تجارت بین‌الملل)، مایکل فالون (وزیر دفاع) و نیز وزیر توسعه بین‌الملل رسیده، گفته‌شده «مجوز سلاح برای هر کشوری ازجمله عربستان در صورتی‌که مغایر با معیارهای یادشده ازجمله اینکه استفاده این سلاح خطری متوجه حقوق بین‌الملل بشردوستانه کند، صادر نخواهد شد.»انگلیس هم‌اکنون دومین فروشنده بزرگ سلاح در سطح جهان است و از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون، دوسوم تسلیحات فروخته‌شده لندن روانه کشورهای منطقه خاورمیانه شده است. بر اساس آمار رسمی کارزار مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال ۲۰۱۰ تجهیزاتی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است. ]]> خارجی زبان Mon, 19 Dec 2016 18:07:02 GMT http://rasanehiran.com/vdcc0sq1.2bqoe8laa2.html قاتلان کودک فلسطینی در حلب، از سازمان های حقوق بشری تقاضای کمک کردند http://rasanehiran.com/vdcj8vet.uqehizsffu.html حدود ۶ ماه پیش بود که فیلم و تصاویر مربوط به بریدن سر یک نوجوان فلسطینی توسط چندتن از گروه های شورشی در حلب، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.به گزارش رسانه ایران، این عمل گروه های شورشی نشان داد که برخلاف آنکه رسانه ایشان را «مخالفان میانه رو اسد» می نامند، هیچ تفاوتی با داعش ندارند.محمود رسلان "Mahmoud Raslan" یکی از افرادی که در زمان کشتن آن نوجوان فلسطینی، مسئولیت گزارش و فیلم برداری آن را برعهده داشت.اما اکنون ۶ ماه از قتل فجیع آن کودک فلسطینی می گذرد و محمود رسلان، در ویدیوهای مختلف، «وضعیت وخیم» تروریست ها در شرق حلب را مخابره می کند. او در این ویدیوها با «مردم» خواندن تروریست ها مدعی که مردم در سرما محاصره شده اند و منتظر باز شدن معبر برای خروج از حلب هستند و به صورت ضمنی از سازمان های حقوق بشری تقاضای کمک می کند.فیلممحمود رسلان در حالی برای شبکه های مختلف مانند الجزیره، آشوشیدپرس و ... به عنوان خبرنگار آزاد خبررسانی می کند که او بیشتر اخبار و فیلم های مربوط به گروه تروریستی نورالدین زنکی را مخابره می کند.نکته جالب آنکه رسلان در حالی با گروه تروریستی نورالدین زنکی همکاری می کند که در ماه های اخیر، این فرد را به عنوان عکاس کودک پنج ساله ای با نام "عمران دقنیش" که سالم از زیر آوار خارج شد شناخته می شود؛اما در طرف دیگر براحتی تصاویر مربوط به بریدن سر کودک فلسطینی را مخابره می کند. ]]> خارجی زبان Mon, 19 Dec 2016 08:24:48 GMT http://rasanehiran.com/vdcj8vet.uqehizsffu.html