رسانه ايران - آخرين عناوين فرهنگ :: rss_full_edition http://rasanehiran.com/vsnebwr8ihk4j.9bj.html Mon, 20 Feb 2017 09:46:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://rasanehiran.com/skins/default/fa/fa_default_fa_default_menu_title_11_95/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری تحليلی رسانه ايران http://rasanehiran.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری تحليلی رسانه ايران آزاد است. Mon, 20 Feb 2017 09:46:24 GMT فرهنگ 60 گفت‌وگو با کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز»: بازآفرینی تاریخ در وضعیت نمایشی http://rasanehiran.com/vdcaaone.49nou15kk4.html محمدحسین مهدویان با ساخت فیلم «ماجرای نیمروز» نشان داد که در سینمای با آگاهی وارد میدان شده و این فیلم هم نمونه‌ای موفق در سینمای سیاسی است. با او درباره «ماجرای نیمروز» گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید:‌چرا تا این حد به تاریخ معاصر، به‌ویژه دهه ٦٠ علاقه‌مند هستید؟به نظرم تاریخ هر مملکتی از اعصار تا امروز قطعا روی زندگی امروز ما تأثیر داشته و هرچه این تاریخ نزدیک‌تر و معاصرتر می‌شود، تأثیراتش در زندگی بیشتر می‌شود. خیلی از موضوعاتی که امروز درباره‌اش صحبت می‌کنیم، ریشه در وقایع تاریخی دارد؛ به‌ویژه تاریخ معاصر که خیلی‌هایشان مهم است. مباحث مختلفی در عرصه سیاست، اقتصاد، موضوعات اجتماعی امروز گریبان‌گیر ماست و ریشه بخش زیادی از آنها در تاریخ ماست؛ ما ملتی هستیم که خیلی کم می‌خوانیم و خواندن تاریخ اصلا در اولویتمان نیست. درحالی‌که تاریخ تجربه بی‌نظیری از زندگی افراد مختلف در دوران‌های مختلف است. تجربه‌ای که ممکن است در طول یک عمر خودت نتوانی تجربه کنی. از نوجوانی به تاریخ به‌ویژه به تاریخ معاصر علاقه داشتم. فیلم‌های تاریخی را هم دوست داشتم. الان هم دوست دارم تاریخ را روایت کنم نه اینکه تحلیل کنم و به جزئیات کم‌اهمیت بپردازم، بلکه تصویری از زندگی مردم در دوره‌های مختلف تاریخی ارائه دهم.‌ به قول دکتر شریعتی، تاریخ را نمی‌توان قضاوت کرد درنهایت همه ما از بیرون نقش قاضی را داریم. قضاوت شما بر چه مبنایی است که تاریخ کمتر لطمه ببیند؟به مدد سینما. سینما شیوه متفاوتی از فکرکردن است. فیلم تاریخی مثل کتاب و پژوهش تاریخی نیست. فیلم تاریخی هویت مستقل دارد. سینما معیارهایی برای خودش دارد که خیلی شبیه به زندگی است و به تماشاگر تجربه و احساس منتقل می‌کند که مبتنی‌بر یک جور عقلانیت که تحلیلگر باشد، نیست. بلکه یک احساس از زندگی در یک دوره را منتقل می‌کند و زمانی این احساس درست است که باورپذیر باشد؛ باورپذیری که اصول هر فیلم است و اگر فیلم باور نشود اشتباه است. من با محک سینما تاریخ را می‌سنجم و آنچه سینما باور می‌کند روایت قابل‌تأملی خواهد بود.‌ گاهی فیلم شما آن‌قدر می‌خواهد به واقعیت وفادار بماند که مرز واقعیت و مستند مخدوش می‌شود. این مثال آن‌قدر در «ایستاده در غبار» قوی بود که می‌توانست در جایگاه فیلم مستند باشد. از نظر شما این مرز کجا می‌تواند معنا داشته باشد؟مرزش همان باور است. بالاخره هر واقعه‌ای در زمانی اتفاق افتاده و تمام شده و دیگر قابل بازیابی نیست. درواقع ما در حال بازآفرینی تاریخ هستیم. یعنی وقتی یک تاریخ‌نگار هم تاریخ می‌نویسد مبتنی بر اسناد به شیوه ادبیات تاریخ را بازآفرینی می‌کند درواقع به زبان ادبی تاریخ را از نو روایت می‌کند. من همین کار را با سینما می‌کنم. یعنی بازآفرینی تاریخ را در وضعیت نمایشی انجام می‌دهم که مدیومش هم سینماست.‌ در «ایستاده در غبار» قابی را می‌بینیم که درواقع دوربین مشاهده‌گر است و اگر حرکتی هم باشد شخصیت‌ها حرکت می‌کنند اما در «ماجرای نیمروز» شما قدرت دارید که دوربین را حرکت دهید. چرا خواستید از شکل روایت «ایستاده در غبار» فاصله بگیرید؟تفاوت لحن وجود دارد. اینجا وضعیت نمایشی که بر فیلم حاکم است اهمیتش برایم بیشتر از رخدادهاست. وقتی فضای آن سال‌ها را می‌بینم یک التهاب و وحشت در فضا حاکم است. به‌اضافه اینکه یک خشونت در زندگی مردم جریان دارد که برای من مهم‌ترین چیزهاست. من دنبال تحلیل و فهمیدن انگیزه آدم‌ها نیستم. دنبال این نیستم که بدانم قبل و بعدش چه بوده. می‌خواهم مستقیم به آن کانسپت بپردازم. درواقع التهاب ناشی از وحشت و خشونت و به نظرم به‌عنوان یک فیلم این یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که فیلم‌ساز باید بگیرد. فیلم‌های تاریخی ما تحلیل‌گرا هستند چون جامعه ما خیلی تحلیل‌زده و تا حد زیادی سیاست‌زده است. همه می‌خواهند دنبال انگیزه‌ها و تأملات و تفکرات و ریشه‌های فکری باشند. من به‌عنوان فیلم‌ساز به نظرم آمد التهاب حاکم بر جامعه چیزی است که در تاریخ از آن غفلت می‌شود؛ یعنی احساس آدم‌ها.‌ که درواقع نکته‌ای است که جامعه امروز به‌ویژه جوانان بدانند انقلاب در دهه ٦٠ چه وضعیتی داشته.بله و اینکه انسان می‌تواند در چه وضعیتی زندگی کند.‌ نگاه شما به انسان شاید دلواپسان را ناراحت کند چون آنها معتقدند در فیلم‌ها دنبال حقیقت باشیم و می‌خواهند حقانیت طیفی که مربوط به آنهاست را ثابت کنند. اما همین نگاه انسان‌مدارانه شما این نوع منتقدان را دچار چالش نخواهد کرد؟واقعیت این است که بالاخره ما نسل دیگری هستیم. من خودم هم خانواده دارم و به این فکر می‌کنم آیا دوست‌ داری در چنین وضعیت مشابهی زندگی کنی؟ فکر می‌کنم اصولا زندگی در این وضعیت فارغ از اینکه چه کسی حق دارد یا نه و هر اتفاقی که افتاده در شأن جامعه ما نیست که گرفتار چنین خشونت دامنه‌داری شود. همین که تماشاگر موقع تماشای این فیلم ملتهب می‌شود به نظر می‌آید خیلی کمک‌کننده است. ما در تاریخمان خشونت را دایره‌وار تکرار کرده‌ایم. یک‌بار باید خشونت را مقابل دیدگانمان ببینیم که افراط و تفریط دو روی سکه هستند و می‌تواند چه بلایی سر جامعه بیاورد. می‌تواند خواهری را به نام حقیقت و آزادی وادار به کشتن خواهرش کند. جنایت‌کاران بزرگ تاریخ هم از همین الفاظ استفاده کرده‌اند. درواقع در خیلی از مواقع اگر سرسختانه سرسپرده باشید، به خشونت می‌رسید. داعش ثمره نگاه خشک و متعصبانه است که فقط من درست می‌گویم و خودش را مجاز به حذف مخالفانش می‌داند که منجر به ایجاد زنجیره خشونت می‌شود. یعنی خشونت دامنه‌دار می‌شود. چون کسی که خشونت می‌بیند خودش هم متکی به خشونت خواهد شد.‌ شما در فیلم «ایستاده در غبار» آن‌قدر به واقعیت آن دوره وفادار بودید که حتی از «صدای شاهد» هم استفاده کردید.به حقایق استناد کردم. اما اینجا دنبال آن نبودم.‌ حتی شخصیت‌های فیلم رحیم و مسعود واقعی نیستند و کاملا با یک فیلم داستانی از نوع سیاسی روبه‌رو هستیم. چرا؟به این دلیل که اینجا دیگر مسئله من استناد به تاریخ نبود. مسئله من این نیست که فیلم در درون خودش به تاریخ استناد کند. مسئله من کانسپتی است که به تماشاگر منتقل می‌شود.‌ اما فیلم شما سیاسی است.بله، فیلم در زمینه سیاسی رخ می‌دهد اما توجه کنید تماشاگری که فیلم را می‌بیند، با فیلم جلو می‌آید و احساس می‌کند که در چه وضعیت... .‌ واقعیت این است فیلم شما به لحاظ بصری چشم‌نواز نیست. اما چه شگردی را به کار می‌گیرید که همه را پای سفره دلتان می‌نشانید؟ چطور شخصیت‌ها را این‌قدر جذاب می‌کنید؟سعی می‌کنم به آدم‌ها خیلی واقعی بپردازم. دوست دارم آدم‌های فیلمم نمایشی نباشند و در یک قدمی آدم‌های واقعی باشند. حتی اگر شعار هم می‌دهند شعارشان اندازه دهانشان باشد. یعنی شما اول این آدم را باور کنید و بعد بگویید خب شعار هم می‌دهد. شخصیت فیلم هم می‌تواند ایدئولوژی داشته باشد نه اینکه ایدئولوژی فیلم‌ساز در دهان شخصیت باشد و بخواهد آنها را فریاد بزند. از خودش حرف بزند و تماشاگر باورش کند. در این صورت تماشاگر به شخصیت دل می‌سپرد.‌ کسانی که آن دوره تاریخی را شاهد بودند آن‌قدر بداخلاقی در جامعه بود که کسی نمی‌خندید. ولی در فیلم شما طنازی‌هایی دیده می‌شود که در زمان خودش دیده نشد. چرا؟خب، دلچسب است. این چیزی است که سینمای ما و روایت رسمی به بُعدنداشتن آدم‌ها دامن زده است. آدم‌ها در همه دوره‌های تاریخی آدم هستند. همه ژست دارند مثلا شما روزنامه‌نگار هستید و مؤلفه‌های مشخصی با همکارانتان دارید. معمولا جامعه ما شما را این‌طور می‌سنجد می‌گوید این اصلاح‌طلب‌ها یا اصولگراها. درحالی‌که به این قضیه فکر نمی‌کند که در معاشرت با افراد، آدم‌ها ویژگی‌های شخصی دارند. یکی عبوس است، ‌یکی خوب، مهربان، بدقلق یا... اینها به حزب و دسته و گروه ربطی ندارد و واقعیت کاراکتر آدم‌هاست. وقتی اینها را نشان دهیم آدم‌ها می‌فهمند چقدر شبیه هم هستند.‌ منابع تصویری‌تان چیست؟ شما حتی به اتوبوس‌های دوطبقه که الان نیست دسترسی پیدا کردید. به لحاظ لجستیک و تولید انگار دستتان خیلی باز بود. فیلم‌های تاریخ معاصر اغلب در جاهایی لو می‌روند. اما در فیلم شما این اتفاق نیفتاده؟اینها با سختی به دست می‌آید. خیابان دهه ٦٠ را درست‌کردن کار راحتی نیست و اینکه بتوانی جایی را پیدا کنی که ماشین‌ها و آدم‌ها را بیاوری. بیشترین تعداد ماشینی که در صحنه استفاده کردیم ٢٥ ماشین بوده اما پروژه‌هایی هستند که این امکان را دارند که از ٥٠ ماشین در ١٠ روز استفاده کنند. کلکسیونرهایی هستند که به سینما خدمات می‌دهند اما مسئله این است که در سبک بصری درست استفاده شود و شما باور کنید که مثلا ژیان را از یک کلکسیونر نگرفته‌اند. در سبک روایی و بصری درست است که شما باور می‌کنید خیابان مربوط به دهه ٦٠ است و مهم نیست که از چند ژیان استفاده کرده‌ایم. مهم است تماشاگر را متقاعد کنیم که صحنه‌ها مربوط به سال ٦٠ است.‌به نظرم بیش از هر چیز این قضیه برای شما زمان‌‌بر بود.خیلی انرژی‌بر و کنترلش خیلی سخت بود. گروه کارگردانی برای رسیدن به این زندگی که در فیلم جریان دارد، کمک کردند. در صحنه‌ای که ترور رخ می‌دهد یک زندگی در خیابان در جریان است. ایجاد آن زندگی، بچه‌های صحنه، لباس و گروه جلو‌ه‌های ویژه و کارگردانی خیلی کمک می‌کنند.‌ با بازیگران چطور صحبت می‌کنید که این‌قدر رئال بازی کنند؟تمرین می‌کنیم.‌ قبل از فیلم‌برداری دوره‌های تمرین دارید؟اگر فرصت باشد قبل از فیلم‌برداری که در این فیلم فرصت زیادی نبود. با بعضی بازیگران قبل از شروع فیلم‌برداری توانستیم تمرین کنیم. ولی تا صحنه آماده نشود معمولا فیلم‌برداری شروع نمی‌شود. گاهی دوباره فیلم‌نامه را بازنویسی می‌کنیم چون احساس می‌کنیم به بازیگر کمک می‌کند که درست صحنه را اجرا کند.‌ هادی حجازی‌فر در هر دو فیلم شما خیلی خوب بازی کرد. ایشان را چطور کشف کردید؟ایشان سابقه زیادی در تئاتر دارد. زمانی که می‌خواستیم «ایستاده در غبار» را کار کنیم گزینه‌های مختلفی از بازیگرهای تئاتر را دیده بودیم و ابراهیم امینی که مسئول انتخاب بازیگر بود هادی را به من پیشنهاد داد و من نگران این بودم که چهره ایشان در گریم آنچه می‌خواهم نباشد. چند نفر هم تست کردیم که نشد و دوباره سمت هادی رفتیم. آنچه باعث شد به انتخاب هادی مطمئن شوم این بود که فکر کردم حتی اگر در گریم هم خیلی شبیه نشود اقتداری در راه‌رفتن و نگاه‌کردن و رفتارش هست که می‌تواند تماشاگر را متقاعد کند که من همانم.‌ چرا سینمایتان این‌قدر مردانه است؟من درباره تاریخ کار می‌کنم و واقعا تاریخ ما مردانه بوده یعنی کاملا مردسالارانه است و شخصیت‌های زن در تاریخ کم بوده و همیشه در حاشیه ‌بوده‌اند. مردان هستند که به جنگ می‌روند. انقلاب که می‌شود مردها به تظاهرات می‌روند.خب ‌راویان تاریخ مردها هستند.قهرمانان ما عموما مرد بودند. درواقع به این معنی نیست که زن‌ها نخواسته‌اند نقش داشته باشند این نقش خیلی وقت‌ها از آنها سلب شده. این یک واقعیت است. در سینمای ما به محض اینکه می‌خواهند یک داستان تاریخی بسازند از یک خانم استفاده می‌کنند. طرف دیگر قضیه محدودیت‌های سینما برای نشان‌دادن زن زیاد است. شما نمی‌توانید به یک پرداخت درست و دقیق از زن و تأثیر زن در درام‌های ایرانی برسید. چون محدودیت‌های زیادی در به‌تصویرکشیدن زن وجود دارد و حداقل با ساختار من جور درنمی‌آید. شما به‌راحتی می‌پذیرید یک زن در خانه با همسرش در مکان‌های مختلف خانه است و روسری به سر دارد. ولی این وضعیت نمایشی است. نور و حرکت دوربین و بازی‌ها هم نمایشی هستند. ولی وقتی در سبکی مثل فیلم من که می‌خواهم همه چیز رئال باشد و تماشاگر لحظه‌ای در اتفاق‌افتادن حوادث تردید نکند، تماشاگر را از دنیای فیلم به بیرون پرت می‌کند و اجتناب می‌کنم از اینکه زن را در آن موقعیت نشان دهم.‌ بعضی از شخصیت‌های تاریخی فیلم شما هنوز زنده هستند. آیا با این افراد ملاقات داشته‌اید؟با دو نفرشان ملاقات کرده‌ام.‌ بعد از دیدن فیلم، تأیید کردند؟هنوز فیلم را ندیده‌اند.‌نظرتان درباره گرفتن جایزه‌ چیست؟واقعا انسان دوست دارد جایزه بگیرد. طبیعتا ترجیح می‌دهی که دیده شوی و تشویقت کنند. اما دور از هرگونه اغراق آنچه باید برای فیلممان اتفاق می‌‌افتاد، در نمایش چند روز گذشته اتفاق افتاده است. یعنی بزرگ‌ترین جایزه را در جشنواره فجر امسال گرفتم و آن استقبال بی‌نظیر مخاطبان بود.رسانه ایران/ ]]> فرهنگ Sat, 11 Feb 2017 21:10:29 GMT http://rasanehiran.com/vdcaaone.49nou15kk4.html پخش اختتامیه جشنواره فیلم فجر از شبکه «نمایش» http://rasanehiran.com/vdceeo8x.jh8o7i9bbj.html شبکه «نمایش» پنجشنبه شب (۲۱ بهمن ماه) به عنوان تنها شبکه سیما، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را کامل پخش می‌کند. این شبکه که در روز نخست سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، مراسم افتتاحیه آن را پخش کرده بود، پنجشنبه شب (۲۱ بهمن ماه)، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را کامل پخش می‌کند.مراسم اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر امشب برگزار می‌شود و شبکه نمایش آن را از ساعت ۲۱ پخش خواهد کرد.این مراسم در قالب برنامه «سینمایش» پوشش داده شده و پخش می‌شود.بر اساس این گزارش، برنامه «هفت» هم روز پنجشنبه (۲۱ بهمن ماه) بخش‌هایی از مراسم اختتامیه را پخش می‌کند. شبکه «چهار» نیز مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را شنبه (۲۳ بهمن‌ ماه) به روی آنتن می‌برد.رسانه ایران/ ]]> فرهنگ Thu, 09 Feb 2017 12:07:17 GMT http://rasanehiran.com/vdceeo8x.jh8o7i9bbj.html آنجلینا جولی: تصمیم اخیر دونالد ترامپ، دنیا را شوکه کرده http://rasanehiran.com/vdcenv8x.jh8o7i9bbj.html آنجلینا جولی، بازیگر معروف سینمای هالیوود، در مقاله ای به فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رییس جمهور تازه امریکا، مبنی بر تعلیق اجازه ورود پناهجویان و همچنین لغو صدور ویزا برای هفت کشور از جمله ایران واکنش نشان داده و اعتراض کرده است.به گزارش رسانه ایران، خانم جولی در مقاله ای که در نیویورک تایمز منتشر شده، نوشت که تصمیم اخیر مبنی بر تعلیق پذیرش پناهجویان و منع موقت صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان‌نشین، دنیا را شوکه کرده است.بنا بر گزارش مجله «پیپل»، این بازیگر امریکایی نوشت که به بحران پناهجویان باید بر اساس واقعیت باشد و نه ترس.به نوشته صدای امریکا، خانم جولی در مقاله خود آورده است «پناهجویان، مردان، زنان، و کودکانی هستند که در مخمصه جنگ یا سرکوب گیر افتاده اند.» آنجلیا جولی افزود این پناهجویان نه تنها تروریست نیستند، بلکه اغلب قربانی تروریسم هستند.»آنجلینا جولی یک فعال مدنی و همچنین فرستاده ویژه کمیسیون عالی سازمان ملل برای کودکان است. او از سال ۲۰۰۱ برای سازمان ملل کار کرده و بیش از ۵۰ مأموریت این سازمان را به انجام رسانده است.خانم جولی با اشاره به اینکه از تعلق به کشوری که همواره حامی پناهجویان بوده افتخار می کند، گفت «امریکایی ها خون خود را فدای این ایده کرده اند که حقوق بشر فراسوی فرهنگ، موقعیت، نژاد، و مذهب می رود.»او با اشاره به سابقه خوب امریکا در پذیرش پناهجویان، گفت تصمیم اخیر مبنی بر تعلیق پذیرش پناهجویان و منع موقت صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان‌نشین، دنیا را شوکه کرده است.دونالد ترامپ در روز جمعه ۸ بهمن در فرمانی اعلام کرد به طور موقت صدور هرگونه ویزا برای شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی به مدت ۹۰ روز تعلیق شده است.این فرمان رییس جمهور تازه امریکا با اعتراض و تظاهرات گسترده مردم در اغلب کشورهای جهان از جمله ایالات متحده روبرو شده است. در انگلیس نیز مردم این کشور برای دومین بار در اعتراض به اقدامات دونالد ترامپ و مخالفت با سفر او به انگلیس به خیابان ها آمدند. ]]> فرهنگ Sat, 04 Feb 2017 17:39:25 GMT http://rasanehiran.com/vdcenv8x.jh8o7i9bbj.html حمایت انجمن نویسندگان آمریکا از «اصغر فرهادی» http://rasanehiran.com/vdcexf8x.jh8oxi9bbj.html انجمن نویسندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای که یکشنبه منتشر شد دستور ممنوعیت سفر ترامپ را عمیقا اشتباه و خلاف قانون اساسی خواند و از فرهادی حمایت کرد.در بیانیه انجمن نویسندگان آمریکا که در حمایت از اصغر فرهادی کارگردان ایرانی نامزد اسکار منتشر شد از حضور نداشتن وی در مراسم اسکار ابراز تاسف شد.انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) فرمان منع سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا را مغایر با قانون اساسی و عمیقا اشتباه خواند و افزود: شما می‌توانید صرف نظر از اینکه در کجا به دنیا آمدید یا چه دینی دارید سفر کنید و بازگرداندن مسافران از فرودگاه‌های آمریکا نادرست است.دو شاخه شرقی و غربی انجمن نویسندگان آمریکا افزودند: حقوق بشر به معنی آزادی بیان و مذهب است و ضرورت همه آمریکایی‌ها و همه آنهایی که به اینجا می‌آیند این است که زندگی‌های بهتر ساخته شود.لس آنجلس تایمز افزوده است: در واکنش به این فرمان ترامپ، فرهادی روز یکشنبه در پاسخ به این مساله گفت شرایط ناعادلانه تحمیل شده به برخی هم‌وطنان من صحیح نیست و اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند.در بیانیه انجمن نویسندگان آمریکا آمده است: ما به ویژه برای گزارش‌هایی مبنی بر این که اصغر فرهادی، کارگردان «فروشنده» که در جشنواره کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و اکنون نامزد اسکار است و شاید همراه بازیگران و عوامل فیلم خود از ورود به کشور ما منع شود ناراحت هستیم.در این بیانیه آمده است: صنعت سرگرمی از اولین روزها با قدرت تخیل مهاجران ساخته شده و انجمن ما جمعی از قصه‌گویانی است که همیشه به ملت‌های دیگر و باورهای متفاوت که دوست داشته‌اند خلاقیت خود را با آمریکا تقسیم کنند، خوشامد گفته‌ است. ما سپاسگزار آنها هستیم و در کنارشان می‌ایستیم و برای آن‌ها می‌جنگیم.با این ممنوعیت داوطلبان دفاع از حقوق مدنی سوریه که برای مستند کوتاه «کلاه‌سفیدها» نامزد اسکار شده بودند نیز امکان حضور در مراسم اسکار را نخواهند داشت.رسانه ایران/ ]]> فرهنگ Mon, 30 Jan 2017 07:53:01 GMT http://rasanehiran.com/vdcexf8x.jh8oxi9bbj.html حمایت «رضا کیانیان» از «ترانه علیدوستی» و «اصغر فرهادی» http://rasanehiran.com/vdcbgzbf.rhb9fpiuur.html رضا کیانیان با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت: موضع گیری ترانه علیدوستی در برابر حماقت ترامپ عالی بود و افتخارآمیز.در این مدت منتظر موضع گیری اصغر فرهادی بودم. مطمئن بودم حتماً فکر خلاقانه ای دارد. تا اینکه امروز موضع قاطع و شجاعانه او منتشر شد.ترامپ دستور احمقانه ای داد و سیستم اجرایی احمقانه تر عمل کرد و البته غیرقانونی ، که بلافاصله دستور را اجرا کرد.هر دستوری برای اجرایی شدن قاعدتاً باید یک زمان بندی داشته باشد.نه اینکه امروز دستور بدهند و همان روز اجرا کنند، چون کسانی هستند که مدت ها قبل بلیط تهیه کردند.عده ای حتماً از قبل قرار و مدارهایی برای تجارت و همکاری گذاشته اند! عده ای برای دیدارهای خانوادگی پس از ماه ها و شاید سال ها راهی آنجا بودند! باید به آن ها خبر می دادند!و یک مهلت می گذاشتند !میلیون ها دلار صرف این بی تدبیری شده. چه کسی باید جوابگو باشدرسانه ایران/ ]]> فرهنگ Mon, 30 Jan 2017 07:46:26 GMT http://rasanehiran.com/vdcbgzbf.rhb9fpiuur.html هر بار که ایران می‌آیم، کشورتان زیباتر شده است/ کارگردان لهستانی از حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت http://rasanehiran.com/vdceef8x.jh8owi9bbj.html به گزارش رسانه ایران به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، «همسرایی یتیمان» نام نمایشی است از لهستان به نویسندگی و کارگردانی جرزی زون (Jerzy Zon ) که در بخش بین‌الملل سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شد. در خلاصه داستان «همسرایی یتیمان» آمده است: «ما صدایی می‌شنویم که واژگان قدیمی را زمزمه می‌کند؛ فقدان، نبود و درد ناشی از غیبت کسی. واژگانی درباره از دست دادن کسی برای همیشه. درباره ناپدیدشدنی که در قبالش کاری از دست ما ساخته نیست و ناچاریم با آن کنار بیاییم همان گونه که با تنهایی خود کنار آمده‌ایم.»نمایش «همسرایی یتیمان» پرفورمنسی است که رگه‌هایی از بیومکانیک را در خود دارد. تعدادی کارگر مشغول کار در سازه‌ای فلزی هستند. دو نفر نیز کاملا بر اعمال، رفتار و نحوه کار آن‌ها نظارت می‌کنند. این کارگرها در واقع تبدیل به ماشین‌هایی شده‌اند که کار می‌کنند و کار می‌کنند.... فضای سرد و سازه فلزی‌ای که کارگرها با آن سروکار دارند، خشونت، سختی و سردی سلطه حاکم بر فضای نمایش را بیشتر نشان می‌دهد.    این نمایش با حضور 11 بازیگر روی صحنه رفت و جرزی زون در مورد آن گفت: «تئاتر صحنه‌ای در کشور من به وفور وجود ندارد بلکه تئاترهای خیابانی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. به همین دلیل من نیز در هر دو شیوه صحنه‌ای و خیابانی آثاری تولید کرده‌ام و به ایران آورده‌ام. نمایش «کوری» اثر ژوزه ساراماگو حاصل کارگردانی من به شیوه خیابانی است.»   او تصریح کرد: «شیوه کاری من تئاتر بدون کلام است. تئاتر حرکت یا تئاتر میمیک نام‌های درستی برای اجرای من نیست چرا که در نمایش‌های من همه این عوامل در کنار هم با مخاطب حرف می‌زنند و من آن را تئاتر فیزیکال  می‌نامم. پایه نمایش من اپرا است و براساس موسیقی طراحی شده؛ به گونه‌ای که بدن، حرکت و موسیقی با مخاطب حرف می‌زنند.» جرزی زون در مورد میزان استقبال لهستانی ها از تئاتر فیزیکال افزود: «این شیوه نمایشی همواره در کشورنویسنده و کارگردان نمایش «همسرایی یتیمان» ادامه داد: «من از 10 سال پیش تاکنون بارها به ایران آمده‌ام و هر بار نسبت به بار قبل کشورتان زیباتر شده است. شما مردمی صمیمی هستید و نسبت به اروپایی‌ها مهربانید. ایرانی‌ها در خیابان همیشه لبخند به لب دارند و طوری برخورد می کنند انگار که با هم آشنا هستیم.»  او در مورد احتمال برگزاری ورک‌شاپ در ایران تصریح کرد: «من در کشور خودم ورک‌شاپ‌های زیادی برگزار کرده‌ام از جمله در انستیتوی  تادئوش کانتور و انستیتوی گروتفسکی. در هر کدام از این ورک‌شاپ‌ها شاگردان ایرانی بسیاری داشته‌ام اما هیچ وقت فرصت برگزاری ورک‌شاپ در ایران برایم پیش نیامده است.» جرزی زون در پایان افزود: «در نمایش «همسرایی یتیمان» مشکل پوشش و حجاب که منجر به تغییر در ساختار نمایش شود نداشتیم و تنها برای خانم‌ها سربند طراحی کردیم اما در اجرای «کوری» ناچار به طراحی لباس جدید شدیم و همچنین خانم‌هایی را که در آن اجرا می‌رقصیدند حذف کردیم.» سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول بهمن به دبیری سعید اسدی آغاز شد و تا دوازدهم بهمن ادامه خواهد داشت.من مورد استقبال قرار گرفته است و گروه‌های بسیاری این گونه کار می‌کنند.» ]]> فرهنگ Sun, 29 Jan 2017 18:41:40 GMT http://rasanehiran.com/vdceef8x.jh8owi9bbj.html گفت‌وگوی ترانه علیدوستی با نیویورک تایمز درباره تحریم اسکار http://rasanehiran.com/vdci3yap.t1a3z2bcct.html او در این باره به نیویورک تایمز گفت: «تصمیم گرفتم حتی اگر امکان حضور در اسکار را داشته باشم در این مراسم شرکت نکنم، چون دیدن اینکه مردم معمولی هموطنم از حق قانونی خود برای دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شود، عمیقا مرا آزرده است.» علیدوستی یکی از بازیگران فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی است که در هشتادونهمین دوره اسکار به جمع پنج نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یافته است. بازیگر نقش رعنا در «فروشنده»‌ به نیویورک تایمز گفته که درباره تصمیم خود با اصغر فرهادی گفت‌وگو نکرده است و نمی‌داند که چه کسانی از طرف فیلم «فروشنده» به اسکار می‌روند. به گفته علیدوستی، اصغر فرهادی در مراسم اینچنین معمولا بازیگران اصلی فیلم را با خود همراه می‌کند. «فروشنده» نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدان و هیئت داوران جشنواره قرار گرفت. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در جشنواره فیلم کن کنار اصغر فرهادی حضور داشتند. علیدوستی با اشاره به اینکه آمریکا در تهران سفارتخانه ندارد و ایرانیان برای انجام کارهای مربوط به ویزا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند گفت:‌ «بسیاری از مردم کارهای ضروری پزشکی دارند. من مطمئنم که بسیاری از آن‌ها برای خوش‌گذرانی یا تعطیلات به آمریکا سفر نمی‌کنند و کارهای بسیار مهم‌تری دارند.» او در ادامه افزود: «مطئنم که آمریکا نیز بارها از حضور ایرانیان مهاجر و خدماتشان سود برده است. بنابراین اصلا برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.» سخنگوی آکادمی علوم و هنرهای سینما هنوز هیچ واکنشی به این رویداد نشان نداده است. رسانه ایران/ ]]> فرهنگ Sun, 29 Jan 2017 18:27:41 GMT http://rasanehiran.com/vdci3yap.t1a3z2bcct.html فرهادی: امسال در مراسم اسکار حاضر نخواهم بود http://rasanehiran.com/vdcguu9w.ak9yq4prra.html اصغر فرهادی با نگارش یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر شد، اعلام کرد امسال در مراسم اسکار حضور نخواهد داشت، او همچنین در این یادداشت رویکردهای افراطی سیاسیون و تندروها را نقد کرد.   به گزارش رسانه ایران به نقل ازخبرگزاری خبرآنلاین، ترجمه نوشته اصغر فرهادی در نیویورک تایمز به این شرح است: متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش‌کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود. اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم. تندروها علی‌رغم جنگ‌ها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آن‌ها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند. این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها اینگونه‌اند. سال‌هاست در دو سوی اقیانوس عده‌ای تندرو تلاششان بر آن است تا از مردم کشور مقابل تصویری غیرواقعی و هولناک بسازند و از تفاوت‌های بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها اختلافات، و از اختلافات دشمنی‌ها، و از دشمنی‌ها ترس ایجاد کنند. ترس مردم ابزار مهمی‌ست برای توجیه افراطی‌گری و تندروی صاحبان ذهن‌های بسته. حال آنکه من باور دارم شباهت‌های بین انسان‌ها در روی این کره‌ی خاکی در سرزمین‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف بسیار گسترده‌تر از تفاوت‌هاست. من باور دارم ریشه بسیاری از خشونت‌های امروز جهان در میان ملت‌ها را باید در تحقیرهای دو سویه دیروزشان جستجو کرد و تحقیرهای امروز ملت‌های دیگر به یقین بذری‌ست برای خشونت‌های فردا. تحقیر ملت‌های دیگر به بهانه حفظ امنیت مردم یک کشور پدیده تازه‌ای در جهان نیست و همواره خود زمینه‌ای برای ایجاد شکاف و دشمنی در آینده بوده است. من از این طریق انزجار خود را از شرایط تحمیل ‌شده ناعادلانه‌ای که برای ورود قانونی بعضی از هموطنانم و همچنین مردم شش کشور دیگر به ایالات متحده در حال اعمال است ابراز می‌کنم و امیدوارم این شرایط منجر به شکاف بیشتر بین ملت‌ها نشود. ]]> فرهنگ Sun, 29 Jan 2017 18:23:50 GMT http://rasanehiran.com/vdcguu9w.ak9yq4prra.html بعد از تحریم مراسم اسکار توسط ترانه علیدوستی، این آکادمی به قانون ترامپ واکنش نشان داد http://rasanehiran.com/vdcb5zbf.rhb98piuur.html به نوشته سایت بی بی سی اصغر فرهادی که برای فیلم فروشنده نامزد اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شده٬ ممکن است بر اساس این دستور نتواند در مراسم اهدای جوایز اسکار حضور یابد. سخنگوی آکادمی در بیانیه‌ای احتمال جلوگیری از ورود اصغر فرهادی و بازیگران فیلمش را به آمریکا به دلیل مذهب و یا تابعیت‌شان \'\'شدیدا نگران‌کننده" خوانده و آن را محکوم کرده است اقدامی که این امکان را به وجود می آورد که فرهادی هم بر خلاف گفته بی بی سی نسبت به تحریم این مراسم اقدام کند چراکه وی با توجه به اظهارات روابط عمومی فیلم فروشنده امکان سفر به آمریکا را دارد.بی بی سی در ادامه نوشته در این بیانیه آمده است که "آکادمی دستاورد در هنر فیلمسازی را که فارغ از ملیت٬ قومیت و تفاوت‌های مذهبی به دنبال گذر از مرزها و صحبت با مخاطبان در سراسر جهان است٬ گرامی می‌دارد."از طرفی هم در حالی که دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران به مدت ۳۰ روز را ممنوع می‌کند، ترانه علیدوستی در توییتری به زبان انگلیسی با نژادپرستانه خواندن این اقدام اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند. به دنبال این اعلام وی در گفتگویی با نیویورک تایمز شرکت کرد. در خبر این گفتگو که با تیتر «ستاره ایرانی فیلم «فروشنده» اسکار را به دنبال ممنوعیت ویزای ترامپ بایکوت کرد» منتشر شد، آمده است ستاره فیلم «فروشنده» که در میان نامزدهای نهایی اسکار جای گرفته پنجشنبه اعلام کرد مراسم اسکار را به دنبال اعلام پرزیدنت ترامپ برای ممنوعیت صدور ویزا به هفت کشور مسلمان، تحریم می‌کند.به گزارش خبرگزاری  ایسنا، علیدوستی در مصاحبه‌ای که از طریق ایمیل با این نشریه انجام داده، گفته است: "حتی اگر بتوانم در مراسم اسکار شرکت کنم نیز این کار را نخواهم کرد چون از این‌که می‌بینم مردم عادی کشورم از حق قانونی‌شان برای ملاقات با فرزندانشان در خارج از کشور محروم می‌شوند، عمیقا آزرده شدم."گفتنی است کارگزدان این فیلم، اصغر فرهادی که در سال ۲۰۱۲ برای فیلم جدایی نادر از سیمین جوایز گلدن گلوب و اسکار را گرفت٬ در میان اهالی سینما در آمریکا فیلمساز شناخته شده‌ای است. او سه بار نامزد اسکار و یک بار برنده این جایزه شده است. به گفته روابط عمومی فیلم «فروشنده»، هر چند اصغر فرهادى براى سفر به آمريكا منع قانونى ندارند، اما تصميمش براى حضور يا عدم حضور در مراسم را تا چند روز آينده به طور رسمى اعلام خواهند كرد چراکه منابعی در روزهای گذشته تایید کردند که اصغر فرهادی گرین کارد آمریکا دارد و به این ترتیب برای ورود به آمریکا با مشکل مواجه نخواهد شد. ]]> فرهنگ Sun, 29 Jan 2017 13:37:53 GMT http://rasanehiran.com/vdcb5zbf.rhb98piuur.html انعکاس جهانی اقدام ترانه علیدوستی http://rasanehiran.com/vdceop8x.jh8ovi9bbj.html اعتراض ترانه علیدوستی به اقدام "نژادپرستانه" ترامپ انعکاس گسترده ای در رسانه های برون مرزی داشته است. پایگاه دیلی میل انگلیس (Daily Mail)، پایگاه ایندپندنت (Independent)، الجزیره (aljazeera)، نیویورک دیلی نیوز (New York Daily News)، ان بی سی نیوز آمریکا (NBCNews)، روزنامه نیویورک تایمز (New York Times)، سی ان ان (CNN) و ... با عناوین مختلف به انعکاس این خبر پرداخته اند. فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی به عنوان یکی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم معرفی شد. در همین راستا بازیگران نقش اول این فیلم به همراه اصغر فرهادی قرار است برای شرکت در مراسم اسکار راهی آمریکا شوند. ترامپ که پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری امریکا به فکر محدودیت حضور مسلمانان در کشورش افتاده است قرار شده سندی را امضا کند که بر مبنای آن از مهاجرت و سفرهای مسلمانان به این کشور جلوگیری شود. ترانه علیدوستی نیز با انتشار پستی در صفحه توییترش از این اقدام ترامپ انتقاد کرد و نوشت: "این اقدام ترامپ نژادپرستانه است و این طرح چه این رویداد فرهنگی را در بر بگیرد و چه نگیرد من به نشانه اعتراض درآن شرکت نخواهم کرد" ]]> فرهنگ Sat, 28 Jan 2017 14:04:43 GMT http://rasanehiran.com/vdceop8x.jh8ovi9bbj.html