کارشناس رادیوفردا: همه پرسی کردستان ممکن است این نظام را سرکوبگر کند
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 41321
کارشناس رادیوفردا در برنامه تابو به سابقه این قبیل همه پرسیها اشاره کرده و گفته است که ممکن است نظام اقلیم کردستان بعد از استقلال نسبت به قبل سرکوبگر شود.
به نوشته سایت رادیوفردا موضوع برگزاری رفراندوم یا همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در روزهای گذشته بار دیگر یک پرسش را در مرکز توجه قرار داده: آیا مطالبه برگزاری رفراندوم‌های استقلال در کشورهای مختلف و به طور خاص در خاورمیانه مطالبه‌ای مشروع و موجه است؟ چرا حتی نام رفراندوم استقلال؛ اغلب تنش و نگرانی تولید می‌کند؟ با مخالفت با رفراندوم‌های استقلال چه راه حل دیگری می‌توان به جمعیت‌های استقلال‌طلبی که اغلب محروم و در حاشیه نگاه داشته شده‌اند پیشنهاد کرد؟

رادیوفردا در برنامه ای با نام «تابو»، میزبان حبیب حسینی‌فرد، کارشناس امور بین‌الملل و شاهد علوی، تحلیلگر سیاسی بوده است و در این باره نظر آنها را جویا شده است.

به گزارش رسانه ایران فهیمه خضر حیدری خبرنگار رادیوفردا در پرسشی این موضوع را مطرح کرده است که
اساساً رفراندوم برای استقلال یک سرزمین یا بخش‌هایی از یک سرزمین تا چه حد امر مشروعی می‌تواند باشد؟ و به هر حال اگر چنین مشروعیتی وجود دارد چرا می‌بینیم که گروه‌هایی برمی‌آشوبند یا این را نوعی تهدید قلمداد می‌کنند وقتی که صحبت از برگزاری رفراندوم استقلال می‌شود؟

حبیب حسینی فرد در این باره گفت: «در رابطه حقوق بین‌الملل و مسائلی که در این رابطه مطرح می‌شود می توان گفت که آن هم برمی‌گردد به خوانش و قرائتی که از آن می‌شود. در نظر بگیرید که در همین جریان کوسوو قطعنامه ۱۲۴۴ سازمان ملل صادر شد و در آنجا عنوان می‌شود که کوسوو همچنان بخشی جدایی‌ناپذیر از صربستان خواهد بود منتها خب هفت هشت سال بعد روندها به طرف دیگری پیش رفت، منافع دیگری شکل گرفت و ما دیدیم که خب کوسوو به‌طور یک‌جانبه اعلام استقلال کرد و تا امروز هم می‌بینیم که بیش از صد کشور این استقلال را به رسمیت نشناخته‌اند و حتی در مورد کریمه که خب مربوط به سال ۲۰۱۴ است.
از این جهت حقوق بین‌الملل هم به‌شدت یا در بسیاری از موارد تابعی از ملاحظات و منافع سیاسی است. به همین خاطر در مورد رفراندوم که چه‌قدر واقعا مشروعیت، مقبولیت و وجاهت دارد شاید بشود به معیارهای دیگری هم برگشت و آن اینکه اصولاً چقدر این متناسب با معیارهای یک رفراندوم دموکراتیک دارد برگزار می‌شود در هر منطقه. فرض کنید با توجه به معیارهایی که کمیسیون طرح کرده با استناد به تجاربی که در این سال‌ها پیش آمده - از جمله تجربه خوب و موفق تیمور شرقی - عنوان می‌شود که باید در یک رفراندوم اول طرف‌های ذی‌ربط بر سر آن تا حد ممکن توافق کنند، مبانی یک انتخابات آزاد را به طور کامل داشته باشد، سؤالش خیلی دقیق تنظیم شده باشد و با اغراض خاصی درنیامیخته باشد.»

دانلود

وی در ادامه راجع به سابقه این قبیل همه پرسی ها برای استقلال توضیح داد که: «مثلاً در اریتره در سال ۲۰۰۳ برگزار کردند و آن منطقه مستقل شد منتها اشاره کنم که در همین مورد اریتره در سال ۲۰۰۳ که واقعا رفراندومش هم نسبتا دموکراتیک بود و ناظران بین‌المللی هم به عنوان یکی از شرط‌های اساسی رفراندوم دموکراتیک در آنجا نظارت می‌کردند منتها الان اریتره تبدیل شده به یکی از سرکوب‌گرترین نظام‌های سیاسی در جهان. یعنی بعد از کره شمالی شاید یکی از بسته‌ترین نظام هاست با اهرم‌های سرکوب خودش. در مورد کردستان عراق هم در نظر بگیرید که خب این شرایطی که هست و بسیاری از آزادی‌هایی که وجود دارد در وضعیتی بوده که کردستان بخشی از خاک عراق بوده و به خاطر اینکه بگوید من به اصطلاح لیاقتش را دارم که جدا بشوم رعایتش می‌کرده. هیچ ضمانتی نیست که بعد از این استقلال و بالا گرفتن حس ناسیونالیستی در این منطقه اینها رعایت بشود. با همه این احوال در مورد کردستان عراق، مسئله بیشتر مسائل مالی و تسط بر اراضی بیشتر است که سر این مسائل به نظر نمی‌آید که تمام حرف‌ها زده شده و تمام کوشش‌ها برای دیالوگ با بغداد انجام شده. این یکی از مشکلات اساسی این رفراندوم است.»

کارشناس رادیوفردا، حبیب حسینی فرد در ادامه درباره آینده برگزاری این رفراندوم و راهبرد گفت: «خب چیزی که ابتدائاً قابل پیگیری است، این است که رفراندومی که در کردستان عراق بحث آن است، چه برگزار شود و چه از طریق مصالحه کردها با دولت مرکزی نهایتاً متوقف شود، یا حتی برگزار شود و دوباره به مصالحه برسند، تأثیرات معینی را بر کل منطقه خواهد داشت، بر کردهای ایران، بر کردهای ترکیه.
منتها برای ایران به خصوص، راهش این نیست که این تهدیدات نظامی یا به نوعی شاخ و شانه کشیدن برای کردهای عراق مسئله را حل کند. مشکل مشکل درونی است یعنی ایران زمانی می‌تواند نگرانی خود را بر طرف کند و نظام حاکم می‌تواند با خیال راحتی نسبت به کردها، با آنها تعامل داشته باشد.»
Share/Save/Bookmark