نوشدارو بی بی سی پس از اتهام جنسی به شاهزاده اندرو
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 21118
اگر بی بی سی زمان و منابع مالی لازم برای خبردادن درباره استفاده پرنس اندرو از آی پد را در اختیار دارد، پس باید موضوعات جنجالی از جمله مسائل مالی و اخلاقی خاندان سلطنتی و یا مداخلات ولیعهد در امور سیاسی را نیز پوشش رسانه ای دهد.
کاخ باکينگهام روز يکشنبه ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ (۷ دی ماه ۱۳۹۳) طی بیانیه ای اتهام يک زن آمريکايي مبني بر اينکه توسط شاهزاده ‘آندرو ‘ پسر دوم ملکه الیزابت و دوک کنونی ‘یورک’ ، مورد سو استفاده جنسي قرار مي گرفته است را رد کرد.

روزنامه ساندی تایمز و ساندی میل در گزارشی با اشاره به هویت اصلی این زن آمریکایی که تاکنون در دادگاه فلوریدا به نام مستعار ‘جین دو ۳′ از او یاد می شده است، نوشت: نام اصلی این زن ‘ویرجینیا روبرت’ است که توسط فردی ثروتمند به نام ‘جفری اپستین’ به عنوان یک برده جنسی مورد سوء استفاده قرار می گرفته است.

این روزنامه ها ضمن انتشار عکس های خصوصی ویرجینیا روبرت و شاهزاده اندرو، جزییات مربوط به ادعاهای این زن درخصوص سوء استفاده های صورت گرفته از وی به عنوان یک برده جنسی، توسط افراد بانفوذ از جمله فرزند ملکه الیزابت را نیز منتشرکرده اند.

پس از آنکه روزنامه هاي انگليسي در روز يکشنبه جزئيات مصاحبه با اين زن را منتشر کردند، کاخ باکينگهام در گامي غير معمول،‌ دومين بيانيه را صادر کرد.

در اين بيانيه آمده است: شاهزاده اندرو، دوک يورک هيچگونه تماس يا رابطه جنسي با اين زن نداشته است؛ اين اتهام ‌دروغ است و هيچ اساسي ندارد.

برخی خبرگزاری ها صدور چنین بیانیه ای از سوی دربار سلطنتی انگلستان را غیرمعمول دانسته اند و نوشته اند سابقه نداشته است که کاخ باکینگهام درباره چنین موضوعاتی بیانیه صادر نماید.

پس از این بیانیه و تکذيب کردن اين موضوع توسط شاهزاده انگليسي و درشوويتز ، ویرجینیا روبرت ، در مصاحبه اي گفت ديگر حاضر نيست به ناحق‌، قرباني شود.

موضوع قابل تامل این است که با وجود گذشت چند روز از رسانه ای شدن این رسوایی فرزند ملکه انگلستان توسط رسانه های غیر بریتانیایی و سپس صدور بیانیه کاخ باکینگهام، بی بی سی از این ماجرا خبر داد.

بی بی سی فارسی نیز پس از رسانه ای شدن این جریان در آمریکا ناچار شد با تیتر "دربار بریتانیا: اتهامات جنسی علیه شاهزاده اندرو خلاف واقع است" این خبر را پوشش دهد، پوششی که به جای خبررسانی، بیشتر جنبه تبرئه شاهزاده انگلیسی را به خود گرفت.

بی بی سی فارسی شواهد مطرح شده در رسانه های غیر انگلیسی را نادیده گرفت، صحبت های روبرت را منعکس نکرد و حتی با حذف نام ویرجینیا روبرت از متن خبر، او را «یک زن» خطاب کرد. حال آنکه خانم روبرت به دادگاه شکایت برده و نام او به عنوان برده جنسی شاهزاده بریتانیا در رسانه ها مطرح شده است.

این مهندسی خبر از سوی بی بی سی فارسی نوعی ملاحظه در انتشار اخبار سلطنتی را حکایت می کند. بی بی سی البته بارها وابستگی اش به دربار انگلستان را نفی کرده است.



بی بی سی در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۲ دی ۱۳۹۳) نوشت:


این رسانه ادامه داد:


در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از آزادی آقای اپستین، عکسی از او و شاهزاده اندرو منتشر شد که باعث شد شاهزاده اندرو به دلیل داشتن رابطه دوستانه با او مورد انتقاد قرار بگیرد و از مقام نمایندگی تجاری انگلیس کناره‌گیری کند.

بسیاری از وبسایت‌ها در غرب كه چند روزنامه و مجله مهم همچون تایمز، هافینگتون پست، دیلی میل و دیلی میرور نیز از آن جمله هستند برخی از مسائل مربوط به خاندان سلطنتی انگلیس را مطرح كرده اند. موضوعاتی همچون تردید در اصالت ملكه الیزابت و فرزندان وی، برگزاری جشن های پرهزینه باتوجه به شرایط بد اقتصادی و بیكاری گسترده در اروپا و انگلیس، رابطه شاهزاده ها با معشوقه هایشان، دریافت رشوه از یك خبرنگار و انتشار تصاویر شاهزاده ها در شرایط نامناسب و یا رفتارهای نژادپرستانه همه و همه وقایعی هستند كه این خانواده را به تیتر یك خبرها تبدیل كرده و باعث نارضایتی مردم شده است.

اما بی بی سی با وجود آنکه خود را یک نهاد عمومی، مستقل، بی طرف و صادق معرفی می کند، نه تنها مسائل و مشکلات خاندان سلطنتی و اعتراضات مردم انگلیس به این خاندان را پوشش نمی دهد بلکه به تبلیغ برای خاندان سلطنتی می پردازد. پوشش رسانه ای بی بی سی از رویدادهایی مثل بازدید پرنس چارلز، ولیعهد و پسر ملکه از یک فروشگاه و کارگاه کفش سازی، سوار شدن ولیعهد و همسرش به مترو، احساس پیری ولیعهد، استفاده پرنس اندرو (برادر ولیعهد) از "آی پد" و اخبار مربوط به حاملگی عروس ملکه نمونه های این برخورد بی بی سی است.

رسانه ایران پیش تر مطلبی تحت عنوان ناگفته های بی بی سی از خاندان سلطنتی به این موضوع پرداخته است.

اگر بی بی سی زمان و منابع مالی لازم برای خبردادن درباره استفاده پرنس اندرو از آی پد را در اختیار دارد، پس باید بتواند موضوعات جنجالی از جمله در ارتباط با مسائل مالی و اخلاقی خاندان سلطنتی و یا مداخلات ولیعهد در امور سیاسی را نیز پوشش دهد.

سوال اینجاست که این عدم پوشش کامل خبری، ممیزی و تاخیر در انتشار اخبار مربوط به خاندان سلطنتی انگلیس توسط بی بی سی، جزء سیاست این رسانه است یا ترس از مخالفت با قوانین این خاندان و قطع بودجه این رسانه؟
Share/Save/Bookmark