ساختار گزارشهای بی بی سی فارسی درباره حجاب و زنان
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 24981
مولف : علی بهشتی
 
به نظر می رسد تاویل نادرست سخنان حجه الاسلام محمدرضا زائری در همایش حافظان حجاب در قم ،از سوی بی بی سی ،در همین چارچوب باشد.
تولیدات رسانه ای بی بی سی درباره حجاب ساختار واضحی دارد. ابتدا به اعتراض برخی از زنان به اجباری شدن در اوایل انقلاب ،مخالفت برخی از روحانیون با حجاب اجباری در آن زمان ، دهه بعدی را دهه خشونت علیه زنان جلوه میدهد و بعد به دیدگاههای امروز حکومت درباره حجاب ،انعکاس اختلاف بین اصلاح طلبان و اصولگرایان درباره حجاب میپردازد. سیاست جاری شده را شکست خورده تلقی میکند و سپس نظر فعالان حقوق زن موافق را بیان
۱- آیا اسلام حکم خاصی در مساله پوشش زنان دارد؟
میکند و حجاب جباری را مصداق نقض حقوق بشر معرفی میکند.آنگاه اصلاح طلبانی که علیه حجاب اجباری موضع نگرفته اند را مورد انتقاد میدهد و در نهایت هم حجاب را از حیا جدا میکند.


به نظر می رسد تاویل نادرست سخنان حجه الاسلام محمدرضا زائری در همایش حافظان حجاب در قم ،از سوی بی بی سی ،در همین چارچوب باشد.


این ساختار حوادث زیادی را سانسور میکند. مثلا اینکه در اوایل انقلاب زنان سکولار مارکسیست ایران در اعتراض به امپریالیسم روسری به سرکردند. یا اینکه هم مسولین اول انقلاب و هم اکنون در وجوب حجاب متفق القول اما در شیوه ها اختلاف نظر دارند و در بدحجابی موجود یکدیگر را مقصر
۲- آیا این حکم اسلام، یک حکم شخصی برای زنان است یا یک حکم اجتماعی؟
دانسته و مورد انتقاد قرار میدهند.


از سوی دیگر حسین سوزنچی ، دانشیار دانشکده باقرالعلوم (ع) معتقد است از مسائلی که هر از چندگاهی بحثهایی را در جامعه ما برمی‌انگیزاند بحث درباره حجاب و موضع نظام در قبال آن است. حقیقت این است که اصل مساله، چندان دشوار نیست؛ اما طرح غلط مساله و فضای تبلیغاتی‌ای که پیرامون آن پدید آمده، باعث شده ابهامات فراوانی پدید آید و به عنوان یک سوال مشکل جلوه کند.


او ادامه میدهد :برای ساده شدن استدلال، مطلب در چند بند به تفکیک ارائه می‌شود:


۱- آیا اسلام حکم خاصی در مساله پوشش زنان دارد؟
پاسخ این مساله بقدری آشکار است که نه تنها بین شیعه و سنی در آن اختلافی نیست، بلکه امروز همه مردم جهان، نوع پوشش زنان را مهمترین
۳- آیا مساله پوشش افراد در مجامع عمومی، جزء مباحث «حقوق مدنی» محسوب می‌شود که مشمول یک قانون الزام‌آور اجتماعی باشد یا خیر؟
نشانه مسلمانی زنان می‌دانند.


۲- آیا این حکم اسلام، یک حکم شخصی برای زنان است یا یک حکم اجتماعی؟
اساسا قوانین حجاب در اسلام، ناظر به حضور زن در مقابل نامحرم است نه در حریم خصوصی خود، یعنی ناظر به حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه یک حکم شخصی و مربوط به حریم خصوصی.


۳- آیا مساله پوشش افراد در مجامع عمومی، جزء مباحث «حقوق مدنی» محسوب می‌شود که مشمول یک قانون الزام‌آور اجتماعی باشد یا خیر؟
پاسخ این هم بحثی ندارد. قطعا این مساله در زمره حقوق مدنی است و ساده‌ترین شاهد آن هم این است که تمامی جوامع در قبال این مساله، قانون دارند (چنانکه کاملا برهنه ظاهر شدن در اماکن عمومی، در تمام کشورها ممنوع است و مقداری از پوشش در تمام جوامع برای زن و مرد الزامی است که البته در جوامع مختلف، درباره این مقدار اختلاف نظر دارند). همچنین تصویب قوانین علیه حجاب در کشورهای اروپایی، شاهد مهمی است که حتی جوامع سکولار هم مساله حدود پوشش را جزء مباحث حقوق
۴- در یک نظام اسلامی، آیا حقوق و قوانین مدنی باید تابع احکام اجتماعی اسلام باشد یا خیر؟
مدنی و قابل قانون‌گذاری می‌دانند.


۴- در یک نظام اسلامی، آیا حقوق و قوانین مدنی باید تابع احکام اجتماعی اسلام باشد یا خیر؟
اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است: «اصل چهارم: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.»


با این مقدمات، تردیدی نمی‌ماند که نظام جمهوری اسلامی موظف است قانون حجاب در اسلام (که جزء احکام واضح و متفق‌علیه مسلمانان است) را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون رسمیت بشناسد و در اجرای آن بکوشد.
Share/Save/Bookmark