چرا VOAبه دنبال برجسته کردن اختلاف شیعه و سنی در ایران است؟
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 33973
چرا VOAبه دنبال برجسته کردن اختلاف شیعه و سنی در ایران است؟
صدای آمریکا در حالی به اختلافات شیعه و سنی در ایران دامن می زند که هم اکنون منطقه خاورمیانه در آتش چنین اختلافی می سوزد و تنها در ایران مردم توانسته اند با وحدت میان مذاهب و ادیان، از این هرج و مرج در امان بمانند.
رسانه ایران (Rasanehiran.com):
در برنامه اخیر « صفحه آخر » تلویزیون صدای آمریکا، موضوع بزرگنمایی اختلاف شیعه و سنی در ایران در دستور کار مهدی فلاحتی، مجری برنامه قرار گرفت.

در این برنامه فلاحتی با دعوت از بهرام مشیری سعی داشت تا با شبه افکنی در تفکرات شیعه، اختلاف بین مذاهب اسلامی در ایران را شعله ور کند.

به گزارش رسانه ایران مشیری که پیش از این با حضور در تلویزیون خانگی پارس به ارائه برنامه برای بخشی از سلطنت طلبان می پرداخت، بارها مورد حمله دیگر همفکرانِ سلطنت طلب خود قرار گرفت. خسرو فروهر و سلطنت طلب نوپا، امید دانا از جمله افرادی بودند که بارها تفکرات و شخصیت این فرد را با جملات " دروغگو، بی سواد، گرگ پیرو مغر پوسیده " معرفی کردند.( مطالب مرتبط با این موضوع را ببنید: 1و 2 و 3 )

در این برنامه مشیری با خرافاتی خواندن شیعیان، پایگاه شیعه را بنا شده بر روی خرافات خواند و پایه همه خرافات شیعه را موضوع غدیر معرفی کرد. وی با حمله به موضوع غدیر، علیرغم آنکه خود را به عنوان مورخ معرفی کرد اما مدعی شد که در هیچکدام یک از منابع اسلامی هیچ اشاره ای به موضوع غدیر نشده است. ادعایی که نشان می دهد کمترین تحقیقی در خصوص آن از سوی عوامل برنامه انجام نشده لذا به راحتی این سخنان کذب به خورد مخاطب داده می شود.
همچنین مشیری در این برنامه با تاکید بر اختلاف شدید میان اهل سنت و تشیع اعلام کرد " نفرتی که هم اکنون میان شیعه و سنی وجود دارد را شما در بین هیچکدام از مذاهب پیدا نمی کنید. "

فیلم

صدای آمریکا در حالی در برنامه صفحه آخر خود به اختلاف میان شیعه و سنی پرداخت که جنگ فرقه ای میان مذاهب، خاورمیانه را هم اکنون در آتش کشیده است. با توجه به اینکه بیشترین هموطنان مرزنشین را اهل سنت تشکیل می دهند، می توان نتیجه گرفت که صدای آمریکا جز به هرج و مرج مذهبی در مرزهای ایران و کشاندن جنگ های منطقه به ایران، به چیز دیگری نمی اندیشد.

این در حالی است که بزرگان شیعه و اهل سنت در ایران و حتی عراق، مردم را به وحدت و پرهیز از اختلافات مذهبی دعوت کرده اند. به عنوان مثال آيت‌الله خامنه‌اي در اجتماع عظیم مردم کردستان تأکید کردند: هرکسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه و سنی خدشه دار کند چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن و دشمن اسلام است چه بداند و چه نداند. حتی ایشان در فتوایی اعلام کردند که هرگونه توهین به مقدسات اهل سنت حرام است. از طرف دیگر در عراق آیت الله سیستانی نیز مردم عراق را از اختلافات مذهبی منع کرده و در پاسخ به سوالی که آیا شما اهل سنت را به عنوان برادر خود قبول دارید پاسخ دادند " اهل سنت برادر ما نیستند، جان ما هستند. "

نکته قابل تاملی که این روزها در رسانه های فارسی زبان و شبکه های اجتماعی به کرات دیده شده است. استناد دروغ به کتاب های تاریخی است که صدای آمریکا در برنامه صفحه آخر و یا اکثر شبکه های سلطنت طلب، بدون آنکه حتی کمترین تحقیق در رابطه با موضوعی خاص، به ارائه تحلیل از کتاب و سندهای تاریخی که در دسترس مردم نیست می پردازند. به عنوان نمونه، علی غم آنکه بهرام مشیری در صدای آمریکا مدعی شده که واقعه غدیر خم در هیچکدام یک از منابع اسلامی نیامده است بیشترین منابعی که در تایید واقعه غدیر به ارائه سند پرداخته اند را کتاب تاریخی اهل سنت تشکیل می دهند. و دلیل اختلاف میان شیعه و سنی در تفسیر صحبت های پیامبر اسلام در آن روز است نه اصل واقعه.

حديث غدير به حدي متواتر است كه هیچ کسی نمي‌تواند در صدورش تشکیک كند.( غزالي، ابوحامد؛ سرّالعالمين و كشف ما في الدارين، مكتبة ثقافة الدينية في النجف الاشرف، چاپ دوم ۱۳۸۵، ص ۲۱.) آنقدر نقل شده كه به جرأت مي‌توان گفت؛ هيچ حادثه تاريخي در اسلام به اين حدّ از تواتر نرسيده است. علامه اميني حدود يكصد و ده نفر از صحابه را نام مي‌برد كه اين حديث را نقل كرده‌اند.( الغدير، ج صفر، ص ۱۶۱) افرادی مثل؛ اميرالمؤمنين علي (عليه‌السّلام)، فاطمه زهرا(علیها السلام) ، امام حسن (عليه‌السّلام) و امام حسين (عليه‌السّلام)، سلمان فارسي، مقداد،اسماء بنت عميس، ام هاني، جابر بن عبدالله انصاري، ابوبكر بن ابي‌قُحافه، عمر بن خطّاب، عثمان بن عفان، اسامه بن زيد، ابوهريره، اُبيّ بن كعب، عايشه، عمر و بن عاص و ...
در ميان اهل تسنن نيز اين حديث تواتر دارد و بزرگان حديث اهل سنت آن را نقل كرده‌اند. دانشمنداني مثل ابوعيسی ترمذي،(ترمذي، ابوعيسي محمد بن عيسي؛ سنن ترفدي«ترمذی»؛ تحقيق احمد محمد شاكر، نشر دارالفكر، بيروت، ج۵، ص ۵۹۱، ح۳۷۱۳.) ابوجعفر طحاوي،(طحاوي، احمد بن محمد؛ مشكل الاثار، نشر مجلس دائرة المعارف، حيدرآباد هنر، چاپ اوّل، ۱۳۳۳ه، ج۲، ص ۳۰۸.) احمدغزالي،(سرّالعالمين و كشف ما في الدارين، ص ۲۱) ابن كثير شافعي،(ابن كثير، عماربن ابي الفداء، البداية و النهاية؛ داراحياء التراث العربي، بيروت، ۱۴۱۳ه، ج ۵، ص ۲۲۸.) ابن حجر عسقلاني،(ابن حجر، احمد بن علي، فتح الباري في شرح صحيح البخاري؛ تحقيق محمد فواد عبدالباقي و دیگران، دارالمعرفة، بيروت، ج۷، ص ۷۴) محمد آلوسی،(آلوسي، شهاب الدين محمد، روح المعافي في تفسير القرآن العظيم و السبع المثانی، داراحياء تراث العربي، بيروت، چاپ چهارم، ۱۴۰۵، ج۶، ص ۱۹۵. ) ابن ابي الحديد،(ابن ابي الحديد مدائني، عزالدين ابوحامد؛ شرح نهج البلاغه، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، دار احیاء الكتب العربي، قاهره، چاپ اول، ۱۳۷۸ه، ج۹، خطبه ۱۵۴، ص ۱۶۶.) و نیز تعداد زياد دیگري از بزرگان حديث اهل سنت كه اين حديث را از طرق متعددي نقل كرده‌ و در کتب خود ذکر کرده اند که به بعضی از کتب آنان اشاره می شود:

۱. اخبار اصفهان: ج۱ص۱۰۷و۲۳۵.ج۲ص۲۲۷.
۲. اخبارالدول وآثارالاول:ص۱۰۲.
۳. أربعين الهروي:ص۱۲.
۴. أرجح المطالب:ص۳۶و۵۶ و۵۸ و۶۷ و۲۰۳ و۳۳۸ و۳۳۹ و۳۸۹ و۵۸۱-۵۴۵ و۶۸۱ .
۵. الارشاد: ص۴۲۰.
۶. أسباب النزول:ص۱۳۵.
۷. أسد الغابه:ج۱ص۳۰۸و۳۶۷.ج۲ص۲۳۳.ج۳ص۹۲و۹۳و۲۷۴و۳۰۷و۳۲۱.ج۴ص۲۸.ج۵ص۶و۲۰۵و۲۰۸.
۸. الامامه و السياسه:ج۱ ص۱۰۹.
۹. أنساب الاشراف:ج۱ ص۱۵۶.
۱۰. البدايه و النهايه:ج۵ ص۲۰۸-۲۱۳و۲۲۷و۲۲۸-ج۷ص۳۳۸و۳۴۴-۳۴۹.
۱۱. بلاغات النساء:ص۷۲.
۱۲. تاريخ بغداد:ج۸ص۲۹۰-ج۷ص۳۷۷-ج۱۲ص۳۴۳-ج۱۴ص۲۳۶.
۱۳. التاريخ الکبير:ج۱ص۳۷۵-ج۲قسم۲ص۱۹۴.
۱۴. تاريخ الخلفاء:ص۱۱۴و۱۵۸و۱۷۹.
۱۵. تفسير الثعلبي:ص۷۸و۱۰۴و۱۸۱و۲۳۵.
۱۶. تفسير الطبري:ج۳ص۴۲۸.
۱۷. تفسير فخر الرازي:ج۳ص۶۳۶.
۱۸. التمهيد(باقلاني):ص۱۷۱.
۱۹. الجمع بين الصحاح:ص۴۵۸.
۲۰. حياه الصحابه:ج۲ص۷۶۹.
۲۱. حليه الاولياء:ج۵ص۲۶و۳۶۳-ج۶ص۲۹۴.
۲۲. الخصائص:ص۴و۴۹و۵۱.
۲۳. خصائص النسائي:ص۲۱و۴۰و۸۶و۸۸و۹۳و۹۴و۹۵و۱۰۰و۱۰۴و۱۲۴.
۲۴. الخصائص(السيوطي):ص۱۸.
۲۵. الخطط والآثار(مقريزي):ص۲۲۰.
۲۶. الدر المنثور:ج۲ص۲۵۹و۲۹۸.
۲۷. دول الاسلام(ذهبي):ج۱ص۲۰.
۲۸. ذخائرالعقبي:ص۶۷و۶۸.
۲۹. روضات الجنات(زمجي):ص۱۵۸.
۳۰. سر العالمين(غزالي):ص۱۶.
۳۱. سنن الترمذي:ج۵ص۵۹۱ .
۳۲. سنن ابن ماجه:ج۱ ص۴۳.
۳۳. سنن النسائي:ج۵ ص۴۵.
۳۴. سنن المصطفي صلي الله عليه و آله:ج۱ص۴۵.
۳۵. السيره النبويه(زيني):ج۳ ص۳.
۳۶. شرح نهج البلاغه(ابن أبي الحديد):ج۱ص۳۱۷و۳۶۲-ج۲ص۲۸۸-ج۳ص۲۰۸-ج۴ص۲۲۱-ج۹ص۲۱۷.
۳۷. الشرف الموبد(نبهاني):ص۵۸و۱۱۳.
۳۸. شواهد التنزيل:ج۱ص۱۵۸و۱۹۰.
۳۹. صحيح الترمذي:ج۱ص۳۲-ج۲ص۲۹۸-ج۵ص۶۳۳.
۴۰. صحيح مسلم:ج۴ص۱۸۷۳.
۴۱. الصواعق المحرقه:ص۲۵و۲۶و۷۳و۷۴.
۴۲. طبقات ابن سعد:ج۳ص۳۳۵.
۴۳. العقد الفريد:ج۵ص۳۱۷.
۴۴. عمده الاخبار:ص۱۹۱.
۴۵. الفصول المهمه:ص۲۳و۲۴و۲۵و۲۷و۷۴.
۴۶. الفضائل(ابن حنبل):ج۱ص۴۵و۵۹و۷۷و۱۱۱-ج۲ص۵۶۰و۵۶۳و۵۶۹و۵۹۲و۵۹۹-ج۳ص۲۷و۳۵.
۴۷. فضائل الصحابه:ج۲ص۶۱۰و۶۸۲.
۴۸. الکفايه:ص۱۵۱.
۴۹. کفايه الطالب:ص۱۳و۱۷و۵۸ و۶۲ و۱۵۳و۲۸۵و۲۸۶.
۵۰. کنز العمال:ج۱ص۴۸-ج۶ص۳۹۷-۴۰۵-ج۸ص۶۰-ج۱۲ص۲۱۰-ج۱۵ص۲۰۹.
۵۱. الکوکب الدري:ج۱ص۳۹.
۵۲. مجمع الفوائد:ج۹ص۱۰۳-۱۰۸و۱۶۳.
۵۳. مختلف الحديث(ابن قتيبه):ص۵۲و۲۷۶.
۵۴. مروج الذهب:ج۲ص۱۱.
۵۵. مستدرک الحاکم:ج۳ص۱۰۹و۱۱۰و۱۱۸و۳۷۱و۶۳۱.
۵۶. مسند ابن حنبل:ج۱ص۸۴و۱۱۹و۱۸۰-ج۴ص۲۴۱و۲۸۱و۳۶۸و۳۷۰و۳۷۲-ج۵ص۳۴۷و۳۶۶و۳۷۰و۴۱۹۴۹۴-ج۶ص۴۷۶.
۵۷. مسند الطيالسي:ص۱۱۱.
۵۸. مصابيح السنه:ج۲ص۲۰۲و۲۷۵.
۵۹. معارج النبوه:ج۱ص۳۲۹.
۶۰. المعارف(ابن قتيبه):ص۵۸.
۶۱. معالم الايمان(دباغ):ج۲ص۲۹۹.
۶۲. المعتصرمن المختصر:ج۲ص۳۰۱و۳۳۲.
۶۳. معجم البلدان:ج۲ص۳۸۹.
۶۴. المعجم الصغير:ج۱ص۶۴و۷۱.
۶۵. المعجم الکبير(طبراني):ج۱ص۱۴۹و۱۵۷و۳۹۰-ج۵ص۱۹۶.
۶۶. مقاصد الطالب:ص۱۱.
۶۷. مقتل الحسينعليه السلام(خوارزمي):ص۴۷.
۶۸. مقصد الراغب:ص۳۹.
۶۹. المنار:ج۱ص۴۶۳.
۷۰. مناقب الائمه(باقلاني):ص۹۸.
۷۱. المناقب(ابن جوزي):ص۲۹.
۷۲. المناقب(ابن مغازلي):ص۱۶و۱۸و۲۰و۲۲و۲۳و۲۴و۲۵و۲۲۴و۲۲۹.
۷۳. المناقب(عبدالله شافعي):ص۱۰۶و۱۰۷و۱۲۲.
۷۴. منتخب کنز العمال:ج۵ص۳۰و۳۲و۵۱.
۷۵. المواقف:ج۲ص۶۱۱.
۷۶. موده القربي:ص۵۰.
۷۷. نزهه الناظرين:ص۳۹.
۷۸. النهايه(ابن الأثير):ج۴ص۳۴۶.
۷۹. نهايه العقول:ص۱۹۹.
۸۰. الوفيات(ابن خلکان):ج۱ص۶۰-ج۲ص۲۲۳.
۸۱. ينابيع الموده:ص۲۹-۴۰و۵۳-۵۵و۸۱و۱۲۰و۱۲۹و۱۳۴و۱۵۴و۱۵۵و۱۷۹-۱۸۷و۲۰۶و۲۳۴و۲۸۴.
۸۲. الاصابه:ج۱ص۳۷۲و۵۵۰-ج۲ص۲۵۷و۳۸۲و۴۰۸و۵۰۹-ج۳ص۵۱۲-ج۴ص۸۰.
۸۳. الاستيعاب:ج۲ص۴۶۰.
۸۴. أشعه اللمعات في شرح المشکاه:ج۴ص۸۹و۶۶۵و۶۷۶.
۸۵. تفريح الأحباب:ص۳۱و۳۲و۳۰۷و۳۱۹و۳۶۷.
۸۶. التمهيد و البيان(أشعري):ص۲۳۷.
۸۷. الفتوح(ابن الأعثم):ج۳ص۱۲۱.
۸۸. التمهيد البيان(أشعري):ص۲۳۷.
۸۹. ثمار القلوب(ثعالبي):ص۵۱۱.
۹۰. الأعتقاد(بيهقي):ص۱۸۲.
۹۱. تاريخ دمشق:ج۱ص۳۷۰-ج۲ص۵و۸۵و۳۴۵-ج۵ص۳۲۱.
۹۲. الجمع بين الصحاح:ص۴۵۸.
۹۳. الشفاء(قاضي عياض):ج۲ص۴۱.
۹۴. أسني المطالب:ص۴و۲۲۱.
۹۵. انسان العيون:ج۳ص۲۷۴.
۹۶. الأنوار المحمديه:ص۲۵۱.
۹۷. بلوغ الأماني:ج۱ص۲۱۳.
۹۸. البيان والتعريف:ج۲ص۳۶.
۹۹. التاج الجامع:ج۳ص۲۹۶.
۱۰۰. تجهيز الجيش:ص۱۳۵و۲۹۲.
۱۰۱. ذخائرالعقبي:ص۶۷و۶۸.
۱۰۲. الحاوي للفتاوي:ج۱ص۷۹و۱۲۲.
۱۰۳. الرياض النضره:ج۲ص۱۶۹و۱۷۰و۲۱۷و۲۴۴و۳۴۸.
۱۰۴. السيره الحلبيه:ج۳ص۲۷۴و۲۸۳و۳۶۹.
۱۰۵. شرح المقاصد:ج۲ص۲۱۹.
۱۰۶. فرائد السمطين:ج۱ص۵۶و۶۴و۶۵و۶۷و۶۸و۶۹و۷۲و۷۵و۷۶و۷۷.
۱۰۷. العثمانيه:ص۱۴۵.
۱۰۸. مرقاه المفاتيح:ج۱ص۳۴۹-ج۱۱ص۳۴۱و۳۴۹.
۱۰۹. مصابيح السنه:ج۲ص۲۰۲و۲۷۵.
۱۱۰. المورود في شرح سنن أبي داود:ج۱ص۲۱۴
Share/Save/Bookmark